اخبار هیدربین‌المللیگزارش

تهیه قواعد جدید املای زبان تاجیکی به دستوررئیس جمهور تاجیکستان

به گزارش شانا به نقل از صدای خراسان؛ امامعلی رحمان این مطلب را در دیدار با نمایندگان روشنفکران تاجیک در آستانه ۵ اکتبر، رور زبان تاجیکی در تاجیکستان بیان کرد.

وی تاکید کرد که باید تا ماه جنوری ۲۰۲۰ قواعد جدید املای زبان تاجیکی تهیه و برای تصویب به حکومت این کشور ارائه شود. امام علی رحمان همچنین به پژوهشگاه زبان و ادابیات رودکی وابسته به فرهنگستان علوم تاجیکستان دستور داده است تا میانه سال ۲۰۲۰ فرهنگ لغت زبان تاجیکی را تدوین و منتشر کند.

به گفته رئیس جمهور تاجیکستان کتاب دستور زبان تاجیکی ۵۰ سال قبل نوشته شده و پاسخگوی نیاز جامعه امروز نیست و موجب سردرگمی در نحوه نوشتن کلمات و واژه‌ها می‌شود.

وی دستور داده است که متون تمامی فرهنگ‌های گذشته زبان فارسی و کتب جدید باید به شکل کامپیوتری تدوین و ارائه شود، از این رو ضرورت ارائه گزینه کامپیوتری کتاب‌هایی نظیر لغت فرس، غیاث‌الغلات، برهان قاطع، فرهنگ رشیدی، فرهنگ جهانگیری، فرهنگ آننادراج، بهارعجم، فرهنگ زبان تاجیکی و لغت‌نامه علی‌اکبر دهخدا وجود دارد.

امامعلی رحمان از این که تاکنون در تاجیکستان کار تدوین و انتشار دانشنامه زبان تاجیکی به پایان نرسیده است، به شدت انتقاد کرد.

وی از وزارت فرهنگ تاجیکستان و مدیریت تدوین دانشنامه ملی این کشور به عنوان متصدیان امور درخواست کرده است تا تدوین این کتاب را هرچه سریع‌تربه پایان برسانند.

دکمه بازگشت به بالا