اخبار هیدربین‌المللیتحلیل

مقامات ارتش آمریکا: هیچ برنامه عملی برای رویارویی با ایران وجود ندارد

دولت ترامپ در ادامه افزایش فشارها بر ایران، طرح تازه‌ای برای اعزام حدود ١٢٠ هزار نیروی آمریکایی به خاورمیانه برای مقابله با تهدیدات ادعایی «مشخص و معتبر از جانب ایران» منتشر کرده است.
ولی در پنتاگون، طرح‌هایی برای ارائه به سیاستمداران و طرح‌های واقعی وجود دارند. سه مقام نظامی آمریکا که مسئول طراحی و نظارت اعزام و استقرار نیرو در منطقه هستند، به نشریه تایم گفته‌اند که هیچ طرح عملی یا مشابه آن برای استقرار گسترده نیرو در خلیج فارس وجود ندارد.
یکی از این مقامات گفت: «این طراحی نیازمند اطلاع از احتمالات موردنظر است. آیا هدف شما نیروهای ایران یا شبه‌نظامیان آن هستند؟ آیا دشمن در عراق، سوریه یا نقطه دیگری مستقر است؟ خودروی بمب‌گذاری‌شده، موشک یا عملیات سایبری؟ آیا مدارک معتبر حاکی از دخالت ایران وجود دارد که حمله به اهداف داخل این کشور را توجیه کند؟ «هر سه این منابع به شرط گمنامی، به تایم گفتند چنین داده های مفصلی را مشاهده نکرده‌اند.»
ولی استقرار حتی شمار محدودی نیرو برای مقابله با تهدیدات جدی نیازمند تهیه فهرست زمان‌بندی‌شده نیرو و تجهیزات TPFDL است. این فهرست به تفصیل درباره نوع نیروهای حاضر یا کمکی و ذخیره، نوع تجهیزات لازم، مکان اعزام نیروها و استقرار آنها، چگونگی تحرکات آنها و توالی زمانی این تحرکات اطلاعات ارایه می‌دهد.
تهیه داده‌هایی که فهرست TPFDL را تشکیل می‌دهند، به ماه‌ها زمان نیاز دارد و کوچک‌ترین جزئیات باید در آنها لحاظ شود. پس از پالایش این داده‌ها، تهیه خود این فهرست نیز چندین روز به طول می‌انجامد. سپس، از این فهرست برای انجام هماهنگی‌های تدارکاتی هوایی و دریایی لازم برای استقرار گسترده نیروها و تدارکات استفاده می‌شود.
پنتاگون برای استقرار نیروها در هر نقطه از زمین – و به گفته یکی از این مقامات، شاید حتی در کانادا – طرح‌های کلی را حفظ و روزآمد می‌کند. ولی هر سه این مقامات گفته‌اند در طرح‌های کنونی تهیه شده از سوی فرماندهی مرکزی که مامور اجرای عملیات نظامی در منطقه است، استفاده از نیروهای میدانی قابل توجه برای حمله به این کشور درخواست نشده است.
نشانه دیگری از بعید بودن استقرار نیروهای امریکایی عدم فعالیت جدی برای تعیین مکان استقرار نیروهای دریایی، زمینی و هوایی آمریکاست. دو دیپلمات آمریکایی به شرط فاش نشدن نام خود گفته‌اند هیچ تماس جدی با کشورهایی مانند عربستان، کویت یا قطر برای میزبانی از حدود ١٢٠ هزار سرباز امریکایی، صدها فروند هواپیما و صدها تن مهمات برقرار و حتی هیچ تلاشی برای ایجاد یک ائتلاف نظامی مشابه عملیات برای بیرون راندن عراق از کویت در سال ١٩٩١ انجام نشده است.
یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گوید اطلاعات موجود نشان می‌دهد که دولت ایران از تحریک آمریکا به حمله یا اعمال تحریم های بیشتر بین‌المللی علیه صادرات نفت خود اجتناب می‌کند.
یک مقام ارشد نظامی انگلیسی روز سه‌شنبه در پنتاگون به خبرنگاران گفت هیچ نشانه‌ای از افزایش خطر ایران یا شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه دیده نشده است. چند ساعت پس از این سخنان، فرماندهی مرکزی در واکنشی انتقادآمیز اعلام کرد اظهارات این مقام ارشد انگلیسی مغایر با تهدیدات معتبر و مشخص ناشی از نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه است.
ترامپ خواسته یا ناخواسته، روز سه‌شنبه به این عدم اطمینان دامن زد و در مورد گزارش‌های حاکی از طراحی تازه نظامی گفت: «من فکر می‌کنم این اخبار جعلی هستند. هیچ طرحی برای این اقدام نداریم و اگر داشتیم نیروهایی بسیار بیش‌تر از این را اعزام می‌کردیم.»
این اظهارات متناقض امیدواری به اختلاف میان ترامپ و بولتون را افزایش داده است.
ست مولتون، نمایند دمکرات از ایالت ماساچوست که در عراق خدمت کرده است، هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: بولتون همین کار را با جورج بوش و عراق انجام داد. من به عنوان کسی که چهار بار به جنگ‌های غیرمنطقی اعزام شده‌ام، شاهد هزینه‌های این سیاست خارجی فاجعه‌آمیز بوده‌ام.
ولی حتی اگر هیچ کدام از این دو کشور خواستار جنگ نباشند، خطر اشتباه محاسبه وجود دارد.

  • جان ولکات تایم (آمریکا)
  • مترجم: مفید علیزاده
دکمه بازگشت به بالا