اجتماعیاخبار هیدراسلایدبین‌المللیگزارش

درست‌کارترین مردم جهان در کدام کشور هستند؟

اغلب مردم وقتی گوشی تلفن همراهشان گم می‌شود، افزون بر این‌که ناراحت می‌شوند، بسیار هم غصه می‌خورند، غصه گوشی ازدست‌رفته که احتمالاً به آن علاقه داشته‌اند یا عادت کرده بودند، هزینه جایگزینی گوشی جدید، اطلاعاتی که بازیابی آن‌ها بسیار دشوار و زمان‌بر است.

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ اما کشوری در دنیا هست که حداقل ۸۳ درصد مردم آن وقتی گوشی تلفن همراه خود را گم می‌کنند، نه ناراحت می‌شوند و نه فرصت غصه خوردن پیدا می‌کنند، چون گوشی مفقودی به‌سرعت پیدا می‌شود.

پلیس توکیو، پایتخت جاپان در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که در این شهر ۱۴ میلیون نفری، طی سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۵۴۵ هزار کارت شناسایی گم شده با تحویل به مأموران پلیس پیدا شده و که این میزان معادل ۷۳ درصد رقم کل کارت‌های مفقودی است. همچنین ۱۳۰ هزار گوشی تلفن همراه، معادل ۸۳ درصد کل مفقودی‌ها توسط پلیس به صاحبان آن‌ها تحویل داده شده و ۶۵ درصد کیف پول‌های گم شده که بالغ بر ۲۴۰ هزار کیف بوده، پیدا شده‌اند. این آمار دو گزاره عجیب دارد که هنوز به آن افزوده نشده است: نخست آن این‌که این درصد از کشفیات تنها در روز نخست مفقود شدن آن‌ها رخ داده است. دوم این‌که توکیو از نظر مردم جاپان شهری است که مردم آن بیشترین فاصله را با ارزش‌های اخلاقی و مذهبی پیدا کرده‌اند.

گذشته از ارزش‌های فرهنگی و مذهبی، مأموران مهربان و قابل‌اعتماد پلیس مهم‌ترین عامل رواج درست‌کاری در میان جاپانی‌هاست. به‌طوری‌که نتایج مقایسه دو شهر توکیو و نیویورک نشان می‌دهد که ۸۸ درصد گوشی‌های تلفن همراه گم شده در پایتخت توکیو به مأموران پلیس تحویل داده شد ولی این درصد در نیویورک تنها ۶ درصد است. این نسبت در مورد کیف پول ۸۰ به ۱۰ درصد بوده است.

مارک دی وست، استاد دانشگاه میشیگان آمریکا که این بررسی تطبیقی در مورد جامعه جاپان را انجام داده معتقد است: «اقدام جاپانی‌ها در بازگرداندن اقلام گمشده به صاحبان‌شان بیش از آن که ریشه در صداقت بالای آن‌ها داشته باشد، ناشی از ارزش‌ها و هنجارهای سنتی این جامعه است.»

همچنین کازوکو بِهرنز، استاد دانشگاه برکلی آمریکا که مطالعه تطبیقی تفاوت‌های تربیت کودکان در جاپان پرداخته، خاطرنشان می‌کند: «برای جاپانی‌ها انجام دادن کاری برای کسی یک زیبایی نهفته و یک پاداش آتی دارد و این رویکرد ریشه در تعلق به جمع و جمع‌گرایی گسترده دارد که مهم‌ترین عامل سلامت روان در میان جاپانی‌هاست.»

دکمه بازگشت به بالا