اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

رئیس اجرایی: لجاجت طالبان باعث ادامه جنگ در افغانستان شده است

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که طالبان عزم و اراده‌ای برای تامین صلح در افغانستان ندارند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از صدای آزادی، عبدالله عبدالله روز چهارشنبه در نشستی به مناسبت روز مادر در کابل گفت با ادامه جنگ در کشور رنج و مشکلات مادران نیز ادامه دارد.

رئیس اجرایی تاکید کرد که طالبان اراده‌ای برای تامین صلح در کشور ندارند. او افزود: «وضعیت نشان می‌دهد که آن‌ها عزم و اراده‌ای برای تامین صلح در کشور ما ندارند و فکر می‌کنند که با ختم همکاری و ختم ادامه حضور نیروهای خارجی شاید دوباره مسلط شوند من هیچ دلیلی دیگر را نمی‌بینم به وضعیتی که آن‌ها از خود نشان دادند به‌خصوص در جریان فرصت‌های که پیدا شده است.»

آقای عبدالله از طالبان خواست که بیایند تا برای زند‌گی کردن در صلح و برای برآورده کردن نظریات خودمان گفتگو سیاسی کنیم.

وی گفت که صلح اولویت مردم افغانستان است و در عین حال از مردم نیز خواست که با یک صدای واحد برای تامین صلح در کشور متحد شوند.

از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان تاکنون شش دور مذاکرات‌ خود را با طالبان برای آماده کردن آن گروه به گفتگوهای بین‌الافغانستانی به پایان رسانده و حالا دور هفتم سفرهایش را به شمول افغانستان به برخی از کشور دیگر آغاز کرده است.

طالبان مسلح همواره دیدار با نماینده‌های حکومت افغانستان را رد کرده و می‌گویند، تا هنگامی ‌که نیروهای بین‌المللی در افغانستان حضور دارند، به جنگ ادامه می‌دهند.

در این حال سید اکبر آغا، عضو پیشین رهبری طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان می‌گوید هر زمانی‌که یک میکانیسم واحد اسلامی میان دو طرف به‌ میان آمده و خارجی‌ها از کشور بیرون شوند صلح در کشور تامین می‌شود.

وی گفت که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان طالبان خواهان یک نظام طالبانی در این کشور نیستند. وی افزود: «طالبان یک نظام طالبانی در این‌جا نمی‌خواهد بلکه یک نظام افغانستانی می‌خواهد که این تقاضای ملت افغانستان هم است.»

در این حال ناصر شفیق، کارشناس مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید که طالبان و حکومت افغانستان هیچ کدام نخواهند توانست به خواست خود نظام را ایجاد کنند تا زمانی‌ که مردمی نباشد.

وی به این باور است که همسایه‌های افغانستان از هر فرصت استفاده کرده و تلاش خواهند کرد تا جنگ را در افغانستان گرم نگهداشته و نگذارند که صلح در این کشور تامین شود.

دکمه بازگشت به بالا