اخبار هیدراسلایدبین‌المللیتحلیلترجمه

حمله روسیه و خطرات نقض حقوق بشر در اوکراین

ایالات متحده امریکا از پامال شدن حقوق بشر در نتیجه حمله روسیه بر اوکراین خبر داده است. روسیه پلان دارد تا به تعقیب تهاجم  بر اوکراین به کشتار مخالفین، منتقدین، فعالین سیاسی، اقلیت‌های مذهبی و قومی و “LGBTQI”، ادامه دهد.

مترجم: امیرمحمد احساس، فعال حقوق بشر
مترجم: امیرمحمد احساس، فعال حقوق بشر

ایالات متحده براین باور است که روسیه شهروندان اوکراین را مورد حمله قرار می‌دهد که این از منظر حقوق بین‌الملل بشردوستانه مردود است و در همه جنگ‌ها اهداف غیرنظامی و ملی از تعرض مصون است.  امریکا به سازمان ملل هشدار داده است که به باور ما روسیه برنامه دارد تا شمار زیادی از منتقدین، مخالفین، گروه‌های آسیب‌پذیر را بکشد و یا به اردوگاه‌ها بفرستد؛ اما کرملین با بی‌اساس خواندن این ادعاها گفته است که افسانه‌ای بیش نیست.

نیل کراکر، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی در جینوا، اخیراً نامه‌ اعتراض‌آمیزی را به کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشته است.

شبکه خبری “NBC ” تائید می‌کند که به نامه‌ای دست یافته‌ایم که اطلاعات قابل‌اعتماد در آن وجود دارد که نشان می‌هد نیروهای روسی در حال تهیه فهرستی از اوکراینی‌ها هستند که به دنبال تهاجم بر اوکراین آن‌ها را بکشند و یا در اردوگاه‌ها بفرستند.

قبل از این، خانم کراکر، نماینده امریکا در سازمان ملل گفته بود ایالات متحده باور دارد که روسیه مخالفین خود را در روسیه و بلاروس، در اوکراین تبعید خواهد کرد. خبرنگاران، فعالین ضدفساد و گروه‌های آسیب‌پذیری چون اقلیت‌های مذهبی، قومی و اشخاص“LGBTQI”  را نیز مورد هدف قرار خواهد داد. شواهد و مدارک، احتمال نقض وسیع حقوق بشر و سوء‌استفاده‌هایی را به دنبال حمله روسیه بر اوکراین نشان می‌دهد و در این میان تظاهرات‌کنندگان و گروه‌های معترض نیز با رفتارهای ناعادلانه مواجه خواهند شد.

ما همچنین اطلاعات موثقی مبنی بر اینکه نیروهای روسیه احتمالاً از اقدامات مرگباری برای متفرق کردن تظاهرات مسالمت‌آمیز کار بگیرند، در دست داریم، در غیرآن از مقاومت پیش‌گیری‌کننده بااستفاده از راه‌اندازی تظاهرات شهروندان اوکراینی، کار خواهند گرفت.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در هفته گذشته این مسئله را در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بیان کرده بود و همچنین در ۱۵ دسامبر، نگرانی‌های خود را با کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در میان گذاشته بود.

دفتر امانول ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با نشر پیامی گفته است که آقای ماکرون برای دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن پا‌درمیانی کرده است و این دیدار در پرنسیپ موافقت شده است تا در باره اوضاع اوکراین ملاقات داشته باشند.

منابع کاخ سفید گفته‌اند فکر نمی‌کنیم این دیدار باور روسیه را نسبت به حمله قربب‌الوقوع در اوکراین تغییر دهد، اکنون بیش از ۱۵۰۰۰۰ نیرو روسی در مرزهای اوکراین تجمع کرده‌اند.

  • منبع: NBC NEWS
دکمه بازگشت به بالا