اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاب سردبیردانشگاهزنانگزارش

گزارشگر حقوق بشر: عقب‌گرد بزرگی در زمینه حقوق زنان و دختران در افغانستان رخ داده است

گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان بار دیگر از وضعیت حقوق بشری به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان ابزار نگرانی کرده است. او افزوده که عقب‌گرد فعلی حقوق زنان در تاریخ این کشور شاید بی‌سابقه باشد.

به گزاش شانا به نقل از شفقنا؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان روز گذشته (چهارشنبه، ۴ عقرب) با ارایه گزارش از سفر ۱۲ روزه به این کشور در نشست مجمع عمومی این سازمان هشدار داده است که عقب‌گرد در حقوق زنان شدیدتر از حاکمیت اول طالبان در افغانستان است.

آقای بنت با اشاره به محدودیت‌های شدید، سخت‌گیرانه و رفتار خشونت‌آمیز طالبان با زنان، طالبان را متهم به «تبعیض جنسیتی» کرد و اضافه کرده است: «این تبعیض مطلق جنیسیتی به هدف ناپدید ساختن زنان در جامعه است.»

نام‌برده که در این سفر به کابل، بامیان و پنجشیر رفته بود با انتقاد از فاصله‌گیری جامعه‌‌ جهانی و فراموشی افغانستان از سوی جهان و از دست رفتن دست‌آوردهای دو دهه گفت: «مردم افغانستان هیچ انتظار نداشتند تا از قله‌ بلندی این‌گونه به زمین پرتاپ شوند.»

آقای بنت همچنین وضعیت در پنجشیر را عمیقاً نگران‌کننده خوانده و گفت: «محدودیت جدی بر مردم عادی در پنجشیر به حدی وجود دارد که دهقان نمی‌تواند به کشت‌زارها سر بزند و چوپان از پشت رمه‌اش برود.»

نام‌برده با اشاره به ادامه درگیری‌ها در شمال کشور اضافه کرد‌ که گزارش‌ها از کُشتارهای فراقانونی اسیران جنگی وجود دارد که نشان‌دهنده «نقض جدی» بین‌المللی و حقوق بشری است.

به گفته‌ آقای بنت: «مردم به شدت سرکوب می‌شوند و مورد ظلم طالبان‌ قرار دادند.»

آقای بنت از وضعیت رسانه‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت که رسانه‌ها در افغانستان اجازه نداشتند تا حمله به آموزش‌گاه کاج را به درستی پوشش بدهند. به گفته‌ او طالبان به خبرنگاران اجازه رفتن به محل رویداد و شفاخانه‌ها را نیز ندادند.

‏طالبان تاکنون در این باره چیز نگفته است؛ این گروه اما همواره تأکید کرده است که حقوق تمام شهروندان تحت ارزش‌های اسلامی در کشور محفوظ است.

دکمه بازگشت به بالا