اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

عبدالله عبدالله: فرصت برای برقراری صلح در کشور از دست رفت

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه می‌گوید که کشور در حالت حساسی قرار دارد و فرصتی که برای آمدن صلح درکشور به وجود آمده بود، نیز از دست رفته است.

آقای عبدالله در این باره اظهار داشت: «امروز متأسفانه همین قدر از صلح فاصله داریم که سال‌های گذشته داشتیم، اخبار اخیر را شما درباره صلح شنیدید و یک فرصتی که شاید یک فرصت می‌بود برای گشودن یک راه برای صلح درافغانستان آن فرصت هم از دست رفت.»

محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست‌ جمهوری در مراسم یادبود از هجدهمین سالروز جان‌باختن احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور می‌گوید که برای آوردن صلح همیشگی و وحدت ملی، باید اتحادی بر محور جهاد و مقاومت ایجاد شود.

وی راه برون‌رفت از بحران کنونی را درافغانستان، اتحاد وهمبستگی مردمان کشور می‌داند.

محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست ‌جمهوری گفت:«برمحور حوزه مقاومت و جهاد مردم افغانستان ما وحدت خود را نه در شعار بلکه در عمل به وجود بیاوریم، ما از یک برنامه تعریف شده برای آرودن صلح درافغانستان حمایت کنیم.»

احمدولی مسعود، رئیس بنیاد احمدشاه مسعود، قهرمان ملی گفت:«دوباره کشور به یک حالت بحرانی رفته است، و امروز دقیق نمی‌دانیم که انتخابات چطور است و صلح چطور، هردو گنگ و مبهم هستند.«

وی به این باور است با حرکت‌های جداگانه صلح و وحدت درکشور به وجود نخواهد آمد.

حاجی دین‌محمد، معاون شورای عالی صلح گفت:«افغانستان بازهم در بحران است، همان مردم که برای افغانستان قربانی داده‌اند و امتحان داده‌اند همین مردم بازهم همدست شوند.»

دونالد ترامپ، رئیس ‌‎جمهور ایالات متحده امریکا بامداد یک‌شنبه (۱۷ سنبله) گفتگوهای صلح این کشور را با طالبان پس از حملۀ این گروه در شهر کابل، متوقف کرد.

ترامپ در تویترش نوشته‌ است که «یک انفجار در کابل که منجر به کشته‌شدن یک سرباز عالی‌مان شد و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند، من فوری نشست‌ها و مذاکرات صلح را لغو کردم.»

او در ادامه نوشته ‌است: «فقط بدتر شد! اگر آن‌ها (طالبان) در این گفت‌وگوهای صلح بسیار مهم، به آتش‌بس توافق نکنند، آن‌ها دوازده فرد دیگر را نیز بکشند؛ بنابراین، آن‌ها احتمالاً قدرت مذاکره درباره یک توافق معنی‌دار را ندارند. چند دهه دیگر آن‌ها حاضر بجنگند؟»

روز پنج‌شنبه، طالبان یک موتر پر از مواد منفجره را در منطقۀ شش درک شهر کابل منفجر کردند که در نتیجۀ آن ۱۲تن به شمول یک سرباز آمریکایی و یک رومانیایی جان باختند و بیش از ۴۰ تن دیگر، زخمی شدند.

خلیل‌زاد، هفتۀ پیش، پس از ختم نهمین دور گفت‌وگوهایش با طالبان، متن توافق‌نامه‌‌ای را در کابل با رهبران حکومت وحدت ملی شریک کرد.

دو روز پس از آن، حکومت افغانستان اعلام کرد که نسبت به این توافق نگرانی‌هایی دارد که باید رفع شوند.

در پی این همه، قرار بود رئیس ‌جمهور غنی به آمریکا برود و با ترامپ دیدار کند؛ اما منابع می‌گویند که سفر آقای غنی به تعویق افتاده‌ است.

روز شنبه، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت که هرچند واشنگتن در تلاش رسیدن به یک توافق سیاسی با طالبان است؛ اما این به معنی این نیست که هرگونه توافق را می‌پذیرد – به ویژه این‌که خشونت‌های اخیر طالبان، گفت‌وگوهای صلح را در افغانستان زیر سایۀ خود برده‌اند.

او در یک نشست خبری در فرانسه سخن می‌گفت، افزوده ‌‌است که امریکا درباره یک «توافق خوب صلح»، با طالبان کار می‌کند: «دیدگاه ایالات متحده این است که بهترین راه برای آینده، رسیدن به یک توافق سیاسی است – چیزی که ما اکنون روی آن با پشت‌کار، کار می‌کنیم؛ این به معنای آن نیست که ما هرگونه توافقی را امضا کنیم.»

اسپر همچنین افزوده ‌است: «ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که توافق خوب داشته باشیم، به اندازه‌ای خوب که حداقل امنیت کشورهای ما را تضمین کند و نیز مسیر روشن‌تری را برای مردم افغانستان به بار آورد.»

ارگ ریاست‌ جمهوری افغانستان از این گفته‌های وزیر دفاع امریکا استقبال کرده ‌است.

گفت‌وگوها میان واشنگتن و طالبان در اوضاعی متوقف شد که هنوز هم از آنچه که میان زلمی خلیل‌زاد و طالبان توافق شده بود، جزییات بیشتری از آن همگانی نشده است.

نمایند‌گان واشنگتن و طالبان، در ۹ دوری که نزدیک به یک‌سال را دربر گرفت، باهم دیدار کردند و دیدگاه‌های‌شان را دربارۀ صلح در افغانستان، باهم در میان گذاشتند؛ اما حکومت افغانستان تا پایان، از جزئیات این نشست‌ها به‌دور ماند و سران حکومت وحدت ملی، حتی به نسخه‌‌ای از توافق‌نامه نشست‌های دوحه، نیز دست نیافتند.

دکمه بازگشت به بالا