اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانزنانگزارش

دیده‌بان حقوق بشر: زنان و دختران معلول افغانستان مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر گزارشی ۳۱ صفحه‌ای از موارد متعدد بدرفتاری نظام‌مند با دختران و زنان معلول در جامعه افغانستان تهیه کرده و با اشاره به موانع و تبعیض‌های پیش روی این قشر از شهروندان افغانستان به‌خصوص در زمینه‌های بهداشتی و آموزشی یادآور شده است: «زنان و دختران دچار معلولیت در افغانستان، در استفاده و دسترسی به کمک‌های دولتی، مراقبت‌های بهداشتی و ثبت‌نام مکتب‌ها با موانع، تبعیض و آزار جنسی روبرو هستند.»

این گزارش تحت عنوان «معلولیت ضعف نیست؛ تبعیض و موانع زنان و دختران دارای معلولیت در افغانستان» به تشریح موانع و مزاحمت‌های روزمره‌‌ای می‌پردازد که زنان و دختران معلول افغانستان در این کشور بحران زده با آن مواجه هستند.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه مشاهدات خود به سال‌ها نزاع،‌ جنگ و درگیری در افغانستان اشاره می‌کند و از این مسئله به عنوان دلیل اصلی تضعیف نهاد‌های دولتی و به نتیجه نرسیدن تلاش‌های لازم برای تحقق توسعه در این کشور نام می‌برد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بخش دیگری از گزارش خود آورده است که حدود ۸۰ درصد دختران دارای معلولیت از تحصیل در مراکز آموزشی محروم هستند. در این گزارش همچنین از امتناع مکتب‌ها و مراکز آموزشی برای پذیرش کودکان معلول،‌ نبود وسایل حمل‌ونقل مناسب و عدم تمایل خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان معلول به مکتب‌ها به‌عنوان مهم‌ترین دلایل این محرومیت یاد شده است.

این گزارش همچنین یادآور می‌شود که زنان و دختران دارای معلولیت غالباً منزوی هستند و مدام در ملاء‌عام و حتی در میان خانواده‌های خود تحقیر می‌شوند.

در این گزارش که برای نخستین بار وضعیت اسفناک دختران و زنان دارای معلولیت در افغانستان را به تصویر کشیده تاکید شده است که این افراد اغلب توسط نزدیکان خود به عنوان مایه شرم تلقی شده و از دسترسی به عرصه عمومی و شرکت در رویدادهای اجتماعی قومی و یا خانوادگی محروم می‌شوند.

پاتریشیا گوسمن، مدیر امور دیده‌بان حقوق بشر در منطقه آسیا که این گزارش به قلم او نگاشته شده معتقد است: «همه افغان‌های دارای معلولیت در دریافت خدمات دولتی با تبعیض و ننگ روبرو هستند؛ اما زنان و دختران، قربانیان نامرئی این ننگ به‌شمار می‌روند.»

این مسئول دیده‌بان حقوق بشر در ادامه با اشاره به شرایط بحرانی حال حاضر که ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ در جهان است یادآور می‌شود که با توجه به ناهنجاری‌های موجود،‌ این وضعیت «مراقبت‌های بهداشتی مناسب را برای زنان و دختران معلول دشوارتر می‌کند.»

در گزارش این نهاد حقوق بشری همچنین از دولت افغانستان خواسته شده است تا فوراً دست به اصلاح سیاست‌ها و شیوه‌هایی بزند که زنان و دختران معلول را از حقوق اولیه‌شان در زمنیه بهداشت،‌ آموزش و کار محروم کرده است.

خان‌آغا فرهمند، خبرگزاری شانا، کابل

دکمه بازگشت به بالا