اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیگزارش

نگرانی طالبان از ساخت پایگاه‌های آمریکایی در کشورهای همسایه افغانستان

گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای از کشور‌های هم جوار افغانستان درخواست کرد که با مخالفت با استقرار نیرو‌های آمریکایی در کشورشان، به آمریکا اجازه دخالت مجدد در اوضاع منطقه را ندهند.

به گزارش شانا به نقل شهرآرانیوز؛ دولت آمریکا علاوه  بر خروج نیروها، ۱۶۰ محموله از نوع سی-۱۷ را از این کشور خارج کرده و حدود ۱۰ هزار قطعه تجهیزات را برای خنثی سازی به آژانس تدارکات دفاعی تحویل داده است.

تأسیسات نظامی آمریکا در این منطقه نیز به نیرو‌های افغانستان واگذار می‌شود. در پی این اقدامات، مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که خروج کامل نیرو‌های آمریکایی تا پایان جولای تکمیل می‌شود. این در حالی است که پیش از این دولت بایدن گفته بود تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱، مصادف با بیستمین سالگرد حملات القاعده به آمریکا، همه ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد و قرار بر این بود که نیرو‌های ناتو در افغانستان نیز از این برنامه پیروی کنند.

در این بین، به گزارش «اسپوتنیک»، سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه، با اشاره  به اینکه آمریکا تمایلی به ازدست دادن قدرت خود در افغانستان ندارد، اعلام کرده بود که دولت آمریکا در تلاش است نیرو‌های خود را در کشور‌های همسایه افغانستان مستقر کند.

پس از گمانه زنی‌های بسیار در این زمینه، روز چهارشنبه گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای از کشور‌های هم جوار افغانستان درخواست کرد که با مخالفت با استقرار نیرو‌های آمریکایی در کشورشان، به آمریکا اجازه دخالت مجدد در اوضاع منطقه را ندهند.

طالبان در این بیانیه گفتند که حضور نیرو‌های خارجی در منطقه، دلیل اصلی ناامنی‌ها و جنگ است. آن‌ها همچنین با تأکید بر اینکه نیرو‌های طالبان از خاک افغانستان علیه امنیت هیچ کشوری استفاده نخواهند کرد، تهدید کردند که درصورت اقدام آمریکا برای استقرار نیرو‌ها در کشوری دیگر، ساکت نمی‌مانند و «مسئولیت ایمانی و تاریخی» خود را انجام خواهند داد.

دکمه بازگشت به بالا