اخبار هیدراسلایدافغانستانجواناندانشگاهگزارش

دفاع سرپرست وزارت تحصیلات طالبان درباره جلوگیری از رفتن دختران به دانشگاه‌ها

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان علت تعلیق دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را بر روی دختران در کشور، مراعات نکردن حجاب از سوی بانوان، بودوباش دختران در خوابگاه و نبود رشته‌های مناسب به دختران می‌داند.

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان می‌گوید که «نصاب فعلی دانشگاه‌ها تقریبا ۱۶۰ رشته دارد، در میان این بعضی از رشته‌هایی بود که با شأن، عزت و وقار طبقه اناث و فرهنگ افغانی مطابقت نداشت که از آن جمله بخش انجنیری و زراعت است.»

ندامحمد ندیم می‌گوید که طالبان متهعد به حقوق بانوان مطابق شریعت اسلامی است و وزارت تحصیلات عالی این گروه تلاش می‌کند تا هرچه زودتر این مشکلات را برطرف کند.

آقای ندیم در این باره می‌گوید: «و این را مسئولیت خود می‌داند که برای هرکس حقوقش را بدهد، اگر آن حقوق علمی باشد، اگر آن در مورد عزت باشد و یا اگر آن حقوق مادی باشد.»

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان همچنین در واکنش به خواست برخی از کشورها درباره بازگشایی دانشگاه‌ها به روی دختران می‌گوید که جامعه جهانی نباید در مسایل داخلی افغانستان مداخله کند.

وی در این باره گفت: «گلایه ما از آن‌ها این است که در امور ما مداخله نکنند. از یک سو خواهان حقوق خواهران ما هستند که اینها آن را حقوق می‌دانند و از سوی دیگر بر مسلمانان افغانستان محدویت‌ها وضع کرده‌اند، سرمایه این‌ها را منجمد کرده‌اند، در تجارت برایشان مشکلات پیش می‌کنند و افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند.»

این درحالی‌ است که سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان نامه‌ای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را تا اطلاع بعدی به روی دختران به تعلیق درآورده است و در واکنش به این اقدام، تعدادی از استادان دانشگاه‌ها استعفا دادند.

دکمه بازگشت به بالا