اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

سفیر ایران در کابل: ما خواستار مشارکت طالبان در قدرت سیاسی هستیم

محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان، دریک مصاحبه تلویزیونی در کابل گفت: «ما خواستار مشارکت طالبان در قدرت سیاسی افغانستان هستیم، اما موافق اینکه همه قدرت سیاسی به دست این گروه باشد، به هیچ وجه نیستیم.»

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از وبسایت فارسی ایندیپندنت، آقای بهرامی اظهارداشت: «هدف ما روشن است. نظر ما این است که در افغانستان ساختاری وجود دارد که طالبان می‌تواند در آن مشارکت کند، اما همه چیز بسته به نظر شهروندان افغانستان است.»

آقای بهرامی درباره روند مذاکرات صلح افغانستان گفت، تصویر آینده این گفت‌و‌گوها روشن نیست و این امر مربوط به کسانی می‌شود که این گفت‌و‌گوها را مدیریت می‌کنند.

وی افزود: «واضح بگویم، مسئول نتیجه این گفت‌و‌گوهای صلح کسانی هستند که روند مشروعیت‌زایی طالبان را تبدیل به یک فرآیند غیرقابل بازگشت کردند و نهادهای رسمی را با نوع رفتارشان تضعیف نمودند و در ضمن آن رقابت‌های منفی را دراین زمینه به بار آوردند.»

به نظر می‌رسد اشاره سفیر ایران به ایالات متحده آمریکا باشد. نمایندگان آمریکا تاکنون چندین بار با نمایندگان طالبان در خصوص برقراری صلح در افغانستان گفت‌و‌گو کرده‌اند، اما این گفت‌و‌گو‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

اظهارات این دیپلمات ایرانی در کابل، در حالی مطرح می‌شود که مایک پومپیو، وزیرخارجه آمریکا، دولت ایران را مسئول انفجار روز دهم خرداد، درمنطقه «پل چرخی» کابل کرد. وزیر خارجه ایران این اتهام را رد کرده و آن را «بی اساس» خوانده است.

چندی پیش، جواد ظریف، وزیرخارجه ایران گفت، ایالات متحده آمریکا درباره گفت‌وگوهای صلح در افغانستان، سیاست نادرستی را دنبال می‌کند. او اظهار کرد که تاکنون ایالات متحده آمریکا هیچ دستاوردی در این زمینه نداشته است.

آقای ظریف همچنین گفت که آمریکا نمی‌تواند حکومت افغانستان را از گفت‌و‌گوهای صلح محروم کند. اظهارات این دو مقام ایرانی، درحالی ابراز می‌شود که آمریکا بارها ایران را به حمایت تسلیحاتی از گروه‌های شورشی و طالبان در افغانستان متهم کرده است، اتهامی که از سوی ایران رد شده است.

در راستای مذاکرات صلح با طالبان الیس ویلز، معاون وزارت خارجه آمریکا در امورآسیای جنوبی و مرکزی گفته است که ایالات متحده در حال بررسی یک برنامه اقتصادی پس از توافق صلح با طالبان درافغانستان است.

در حال حاضر زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان، سرگرم رایزنی با مقامات سیاسی، اعضای جامعه مدنی و شهروندان افغانستان برای برگزاری دور هفتم مذاکرات صلح در این کشور است.

دکمه بازگشت به بالا