اخبار هیدراسلایدافغانستانحقوق بشرگزارش

نماینده ویژه اتحادیه اروپا: از شلاق زدن طالبان به زنان و مردان، وحشت‌زده شدم!

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در توییتی نوشته است که از شلاق زدن طالبان به ۱۴ زن و مرد در ولایت لوگر در ملاءعام وحشت‌زده شده است.

به گزارش شانا به نقل از افغانستان‌اینترنشنال؛ توماس نیکلاسون که چندی پیش در کابل با مقامات گروه طالبان دیدار و گفتگو داشت، اکنون گفته است که تنبیه بدنی نوعی مجازات ظالمانه و غیرانسانی است. او می‌گوید که طالبان در یک سال گذشته حقوق بشر را جداً نقض کرده‌اند.

آقای نیکلاسون تاکید کرده است که اتحادیه اروپا از چند کشور دیگر نیز که اشکال مشابهی از تنبیه بدنی را اعمال می‌کنند، می‌خواهد که به تعهدات خود و قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا یادآوری کرده است که افغانستان قبلاً عضو دو کنوانسیون منع شکنجه و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی بود و طالبان به‌عنوان مقامات کنونی، موظف به انجام آن هستند.

به گفته آقای نیکلاسون اتحادیه اروپا بارها از طالبان خواسته بر تعهدات بین‌المللی عمل کنند؛ اما طالبان به آن بی‌اعتنایی کرده‌اند.

طالبان روز چهارشنبه گذشته شماری از زنان و مردان را در ولایت لوگر در ملاء‌عام شلاق زدند که انتقادهای تندی را در داخل و خارج کشور به دنبال داشت.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، طالبان با این کار قوانین بین‌المللی منع شکنجه را نقض کرده‌اند. عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته است: «شلاق زدن زنان و مردان در انظار عامه ظالمانه و نشان‌دهنده بازگشت طالبان به همان سیاست‌های تند گذشته است. این گروه با این کار قوانین بین‌المللی منع شکنجه و بدرفتاری را کاملاً نقض کرده است.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز در یک اعلامیه گفته که با شنیدن خبر شلاق در لوگر شوکه شده‌اند؛ اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان این اظهارات سازمان‌های بین‌المللی را اهانت به اسلام و خلاف اصول بین‌المللی خوانده است.

دکمه بازگشت به بالا