اجتماعیاخبار هیدرافغانستانگزارش

واکنش‌ها به اظهارات رئیس جمهوری افغانستان در مورد زبان فارسی ادامه دارد

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ جنجال‌ها و واکنش‌ها نسبت به اظهارات محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان درباره زبان فارسی هنوز هم ادامه دارد.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان چند روز قبل ( ۳۰ جنوری ۲۰۲۰) در مراسمی با عنوان «گفتمان تاریخ، فرهنگ و هویت ملی» در جمع دانشجویان گفته بود: «افغانستان مهد زبان دری است. ایران پهلوی زبان بود. ما زبان و ادبیات دری را انکشاف دادیم. اکنون به ما می‌گویند ایران شرقی. ای برادر، دزدی هم حد دارد، حد دارد.»

او در این مراسم تاکید کرد که افغانستان تک‌زبانه نبوده و افغان‌ها به چند زبان صحبت می‌کنند. رئیس جمهوری افغانستان در ادامه گفت: «هم زبان پشتو و هم زبان ازبکی ما، ارتباط عمیق بافرهنگ دری ما دارند.»

این سخنان محمداشرف غنی، واکنش‌هایی زیادی را در شبکه‌های اجتماعی بین کاربران ایرانی و افغانستانی در پی داشته و تاکنون بحث درباره این موضوع ادامه دارد.

مهدی شاهین‌شهری یکی از کاربران ایرانی سه‌شنبه ۴ فبروری در فیس‌بوک نوشت: «شما یک کتاب نشان بده که به زبان دری نوشته شده باشه که با فارسی ،،، پارسی ،،، فرق داشته باشه شما به داد مردم ستمدیده و نجیب افغانستان برس، زبان دری یا زبان پهلوی و یا فارسی شده گرفتاری مردم افغانستان؟؟؟ یعنی دیگه افغانستان هیچ گرفتاری نداره؟ خدا به داد مردم مهربان و دوستداشتنی افغانستان با داشتن دولتی مانند شما برسه ،،، به امید روزهای بهتر پاینده باشید. دزدی و دزد، آنهایی هستند که پول‌های میلیونی را از گلوی مردم بی سرپناه افغانستان می‌دزدند. بجای جدایی افکنی، کمی هم بفکر نجات مردم مهمان نواز افغانستان باشید لطفا.»

اما برخی از کاربران افغانستانی از این سخنان محمداشرف غنی حمایت کرده و آن را «درست» عنوان کردند.

حسن افغان یکی از کاربران افغان نوشته است: «درست می‌گوید، ایرانی‌ها همه چیز را به نام خود می‌کنند، مانند شاعران و دانشمندان افغانستان، فارسی را هم ایرانی می‌گویند.»

قابل ذکر است که در قانون اساسی افغانستان دو زبان فارسی و پشتو به عنوان زبان‌های رسمی این کشور عنوان شده و در مادۀ شانزدهم قانون اساسی افغانستان آمده است: «از جمله زبان‌های پشتو، دری، ازبکی، ترکمنی، بلوچی، پشه‌یی، نورستانی، پامیری و سایر زبــان‌های رایج در کشور، پشتو و دری زبان‌های رسمی دولت می‌باشند.»

در همین حال، برخی از سخنان دیگر رئیس جمهوری افغانستان نیز واکنش‌هایی را به همراه داشت، او که امیرتیمور گورکانی را با لقب «تیمورلنگ» یاد کرد، شماری از چهر‌ه‌های ترک‌تبار افغانستان و حزب جنبش ملی اسلامی به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم (معاون اول رئیس جمهور) آن را اهانت‌آمیز خواندند.

محمداشرف غنی در بخشی از سخنانش به نقل از عبدالمجید خان زابلی، یکی از چهره‌های تاریخی افغانستان گفت: «سیستم آبیاری افغانستان مرکزی و غزنی را علاءالدین جهانسوز از میان برد، سیستم آبیاری شمال و شمال‌شرق را چنگیزخان نابود کرد و سیستم آبیاری سیستان، هلمند و فراه را تیمورلنگ ویران کرد.»

این سخنان او واکنش‌های زیادی به همراه داشت اما در پاسخ به این واکنش‌ها ارگ ریاست جمهوری افغانستان نوشت: «قطعاً بی‌حرمتی و عمل عمدی رئیس جمهوری به این شخصیت بزرگ تاریخی نبوده است.»

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای نوشت: «آقای غنی به عنوان رئیس جمهور کشور به فرهنگ، تاریخ، هویت و ارزش‌های اقوام و اقشار مختلف به دیده قدر نگریسته در جهت بازیابی هویت‌های قومی، تاریخی، فرهنگی و اعتلای آن خود را ملزم به حمایت از آن می‌داند. در آن برنامه به صورت غیرعمدی صاحب قران امیر تیمور با لقب غیرمتعارف یاد شده و نشر گزارش از این برنامه باعث جریحه‌دارشدن احساسات پیروان و حامیان این شخصیت شهیر و سیاست‌مدار نامدار تاریخی گردیده است که برای ما نیز متاثرکننده بود.»

ارگ ریاست جمهوری افزود: «برای هموطنان اوزبیک اطمینان می‌دهد که رئیس جمهوری افغانستان در کنار سایر اقوام عزتمند افغانستان از تاریخ، فرهنگ و جایگاه قوم بزرگ اوزبیک اشراف کامل داشته و به آن احترام و ارج می‌گذارد.»

دکمه بازگشت به بالا