اخبار هیدراسلایدافغانستان

پشتون‌های ارزگانی باکشتن شیعیان‌‌، آن‌ها را مجبور به کوچ اجباری می‌کنند

پشتون‌های ارزگان با به قدرت‌رسیدن طالبان تا هنوز 17 نفر از ساکنان جوی نو را کشته‌اند

به ادامه‌ قتل‌های هدفمند و زنجیره‌یی ساکنان هزاره‌نشین جوی‌نو شهرستان خاص ارزگان، باز هم یک پدر و پسر، سر بریده شدند. پشتون‌های ساحه‌ «تنگی سبزچوب» حاجی حسن و پسرش علی خان را پس ‌ازچاشت روز چهارشنبه، ۲۹ سنبله دستگیر و سپس سر بریدند.

جوی نو از مناطقی سرسبزی است که چندین بار پشتون‌های منطقه بر آن یورش برده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، پشتون‌های ارزگان با به قدرت‌رسیدن طالبان تا هنوز 17 نفر از ساکنان جوی نو را کشته‌اند.

افراد مسلح متعلق به قوم افغان درختان مثمر را قطع، خانه‌های مردم را تخریب و مزارع و موترهای روستانشینان را به آتش کشیده‌اند.

دزدی، غارت و تخریب اموال باشندگان منطقه‌ «جوی‌نو» در زمان حکومت طالبان به اوج خود رسیده است. شماری از افراد با هویت‌های مشخص از چندی به این طرف علناً ساکنان منطقه‌ هزاره‌نشین جوی‌نو را تهدید به کوچ اجباری از این منطقه می‌کنند.

مردم محل به رسانه‌ها گفته‌اند که از 500 خانواده شیعه هزار در این محل 230 خانواده باقی و 260 خانواده دیگر مجبور به کوچ اجباری شدند.

ساکنان مدعی‌اند که اسامی افراد قاتل، دزد و مخرب را می‌دانند اما از ترس این‌که مبادا خود طالبان در این جنایات دست داشته باشند، چیزی به آن‌ها نمی‌گویند.

به گفته منابع طالبان قاتلان را حمایت می‌کنند. در آخرین مورد، به تاریخ ۲۱ سنبله یک فرد پشتون یک مرد کشاورز، مشهور به سید علوی را کشت.

این در حالی است که شش عضو هزاره‌تبار «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» ولایت بامیان نیز «پس از تهدید به مرگ» این کمیسیون را ترک کردند.

این افراد که در برابر «فیصله‌های یک‌جانبه» پشتون‌ها و واگذاری زمین‌های هزاره‌ها به کوچی‌ها، اعتراض کرده بودند؛ در 22 سنبله مجبور به ترک از کمیسیون شدند. «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» در ولایت بامیان با ترکیب ۲۰ نفر از جمله شش هزاره، چهار ماه قبل به فعالیت آغاز کرد.

منابع گفته است که در این مدت صدای اعضای هزاره‌‌ی این کمیسیون هرگز شنیده نمی‌شد و فیصله‌ها بدون تحقیق و بررسی به‌ نفع کوچی‌ها اعلام می‌شد. هزاره‌ها تنها مجبور بودند که با فشار بر فیصله‌های صورت گرفته امضا کنند.

دکمه بازگشت به بالا