اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

اظهارات رهبر امارت اسلامی درباره لزوم تشکیل نظام شرعی در افغانستان

رهبر امارت اسلامی با بیان اینکه تمام قوانین و مقررات دو دهه اخیر بررسی می‌شود، گفت: عزم و اراده ما این است که نظام خالص شرعی در افغانستان استقرار یابد.

به گزارش شانا به نقل از فارس؛ «ملا هبت‌الله آخوندزاده»، رهبر امارت اسلامی گفته است که تمام قوانین و مقرراتی که در دو دهه اخیر در افغانستان نافذ بوده است توسط عالمان دین بررسی می‌شود.

در پیام صوتی منسوب به رهبر ملا هبت‌الله که از سوی سخنگوی این گروه منتشر شده، وی تأکید کرده است که تمامی احکام و قوانین که در مغایرت با شریعت قرار دارند لغو خواهد شد.

ملا هبت‌الله همچنین افزوده است که با لغو قوانین غیر شرعی، نظام خالص شرعی را ایجاد خواهند کرد. وی افزود: «عزم و اراده ما این است که نظام خالص شرعی در افغانستان استقرار یابد.»

از طرف دیگر رهبر امارت اخیراً نشستی با  مسئولان اداره اطلاعات 34 ولایت افغانستان برگزار کرده است. وی در این نشست گفته است که مردم نباید صرفاً براساس شبهه گرفتار شوند، بلکه برای بازداشت افراد با دلایل موثق وجود داشته و در دادگاه محاکمه صورت گیرد.

همچنین رهبر طالبان به روسای اداره اطلاعات این گروه توصیه کرده است که گداها، دیوانه‌ها و معتادان جمع‌آوری و درمان شوند و زمینه آموزش برای تمامی کودکان بی‌سرپرست فراهم شود.

این در حالی است که اخیرا مارکوس پوتزل، سرپرست نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در اظهاراتی مدعی شد که ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان اجازه بازگشایی مکاتب دخترانه را نمی‌دهد.

وی طی سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «افغانستان طی چندماه گذشته شاهد حوادث مثبت و منفی بوده و محدودیت‌ها بر حقوق زنان، نشان می‌دهد که طالبان نسبت وضعیت نیمی از جمعیت بی‌تفاوت بوده و این گروه مایل است در معرض خطر انزوای بین‌المللی قرار گیرد.»

پوتزل اظهار داشت: مقام‌های طالبان وضع محدودیت بر حقوق زنان و دختران، از جمله تعطیلی مکاتب دخترانه را تصمیم ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه می‌دانند.

این مقام ارشد سازمان ملل در افغانستان گفت: «بسیاری در بدنه طالبان نظر متفاوتی نسب به رهبر این گروه در خصوص بازگشایی مکاتب دخترانه دارند، اما قادر به اقدامی در این خصوص نیستند.»

دکمه بازگشت به بالا