اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاب سردبیرگزارش

افغانستان مجدداً به مرکز تروریسم تبدیل شده‌ است

اسناد محرمانه پنتاگون که به‌تازگی به بیرون درز کرده است، نشان می‌دهد که افغانستان بار دیگر به کانون تروریسم تبدیل شده و اروپا، آمریکا و آسیا را در معرض تهدید قرار داده است.

به گزارش شانا به نقل از بهار نیوز؛ بر اساس ارزیابی‌های پنتاگون، مشخص شده است که داعش سعی دارد حملاتی را در سراسر اروپا و آسیا سازماندهی کند. این حملات از خاک افغانستان ترتیب داده خواهند شد. واشنگتن‌پست که به برخی از این مدارک افشاشده دولت آمریکا دسترسی یافته، در گزارشی تازه نوشته است که داعش می‌خواهد به سفارتخانه‌ها، کلیساها و مراکز تجاری حمله کند. این گروه تروریستی در نظر داشت در جریان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم حملاتی را ترتیب دهد.

بر اساس ارزیابی‌های پنتاگون، داعش در دسامبر ۲۰۲۲ تعداد ۹ حمله را سازماندهی کرد. این در حالی است که شمار این حملات در فوریه ۲۰۲۳ به ۱۵ مورد رسید که نشان می‌دهد توان عملیاتی داعش روز‌به‌روز در حال افزایش و گسترش است. بر اساس مدارک پنتاگون، «داعش در حال توسعه یک شیوه مقرون‌به‌صرفه برای اجرای عملیات‌های خارجی است که منابع آن از خارج افغانستان تامین می‌شود، عاملان آن در کشورهای هدف حضور دارند و به شبکه‌های تسهیل‌کننده گسترده متکی‌اند.»

اسناد افشاشده نشان می‌دهند که داعش در تلاش و جست‌وجو برای دست یافتن به سلاح‌های شیمیایی و همچنین پهپادهای جنگی است تا از این طریق مواضع گسترده‌تری را هدف قرار دهد. مقام‌های دولت آمریکا از تایید این مدارک درزکرده خودداری کرده‌اند. با این حال آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، به واشنگتن‌پست گفت که آمریکا بدون حضور فیزیکی در منطقه هم می‌تواند تروریست‌ها را حذف کند و این توانایی را همچنان حفظ می‌کند. سخنگوی شورای امنیت آمریکا به‌عنوان نمونه‌ای از توانایی‌های آمریکا برای ضربه زدن به تروریست‌ها در هر گوشه دنیا، به عملیات کشتن بلال السودانی در ژانویه ۲۰۲۳ اشاره کرد که در منطقه‌ای از کشور سومالی صورت گرفت و این رهبر داعش را که با تروریست‌های این گروه در افغانستان رابطه نزدیکی داشت، به قتل رساند.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به واشنگتن‌پست گفت که حملات داعش نسبت به قبل کاهش یافته است، زیرا طالبان‌ در افغانستان مدام در حال ضربه زدن به شاخه خراسان داعش‌اند. او گفت هرچند آمریکا مبارزه با تروریسم در افغانستان را به طالبان واگذار نکرده، طالبان از لحاظ عملیاتی، داعش را در افغانستان به‌شدت تحت فشار قرار داده‌اند. با این حال این مقام ارشد دفاعی آمریکا تایید کرد که شاخه خراسان داعش به لحاظ سازماندهی گسترده‌تر شده و در حال افزایش فعالیت‌هایش است و مناطق بیشتری را زیر چتر خود گرفته است.

دیگر مقام‌های ارشد نظامی آمریکا نیز می‌گویند گزارش‌های افشاشده حاکی از هشدارهای قبلی در مورد احتمال ظهور مجدد تروریست‌ها در افغانستان پس از خروج ایالات متحده‌اند. ناتان سیلز، هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه دولت ترامپ، می‌گوید شاخه خراسان داعش از زمانی که آمریکا پس از ۲۰ از افغانستان عقب‌نشینی کرد، در این کشور صاحب پناهگاهی امن شد.

سلز که خواستار تدوین فوری طرحی برای حمله به رهبری و زیرساخت‌های گروه است، گفت: «در حالی که حملات داعش عمدتاً افغانستانی‌ها را هدف قرار داده است، این گروه آن جاه‌طلبی را دارد که به منافع آمریکا در منطقه و در نهایت به خود سرزمین ایالات متحده حمله کند. با اینکه مشخص نیست شاخه خراسان داعش تا چه حد از دفتر مرکزی این گروه که گویا در سوریه است، برای عملیات‌های خود دستور می‌گیرد، اسناد فاش‌شده نشان می‌دهند که شاخه خراسان در حال برنامه‌ریزی برای حمله به اهداف غربی است که این اهداف می‌توانند در کشورهای منطقه باشند یا در خود کشورهای غربی. به طور مثال اسناد درزکرده نشان می‌دهد که داعش یک انتحارکننده را برای حمله به تماشاگران مسابقات فوتبال جام جهانی قطر آماده کرده بود. یا پس از قرآن‌سوزی یک تندرو راست افراطی سوئدی، داعش احتمال حمله به اهدافی متعلق به سوئد و هلند در جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، روسیه، ترکیه و سایر کشورها را بررسی کرده‌ است.

هرچند این حملات تاکنون صورت نگرفته‌اند. گزارش پنتاگون در عین حال نشان می‌دهد که بر خلاف داعش، شبکه القاعده در افغانستان در حال زوال است و اگرچه حملات داعش در افغانستان روز‌به‌روز بیشتر گسترش می‌یابد، القاعده کوچک‌ترین تغییری در فعالیت‌هایش نداده است و به نظر می‌رسد پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل، در فکر بازسازی نبوده است. درز مدارک محرمانه وزارت دفاع آمریکا فعالیت گسترده داعش در افغانستان را تایید می‌کند، اما مقام‌های نظامی آمریکا پیش از این هم علناً درباره افزایش فعالیت‌های داعش هشدار داده بودند. اوایل مارس، ژنرال اریک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام)، در کمیته نظامی کنگره آمریکا شهادت داد که داعش ظرف شش ماه آینده ظرفیت حمله به منافع آمریکا در سطح جهان را پیدا می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا