اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

پمپیو: از سخنان من در مورد خروج نظامی از افغانستان تعبیر نادرست شده است

مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که رسانه‌ها از حرف‌های او درباره آغاز روند خروج نیروها از افغانستان تعبیر نادرست کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از صدای آمریکا؛ وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که هیچ تاریخی برای خروج نیروها از افغانستان تعیین نشده است؛ اما ایالات متحده حضور نظامی خویش در افغانستان را براساس شرایط، کاهش خواهد داد؛ زیرا آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که در افغانستان به نام تروریسم چیزی باقی نماند.

خبرگزاری فرانسه به روز دوشنبه ۲۹ جولای (۷ اسد) از وزیر خارجه ایالات متحده نقل کرده بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده می‌خواهد روند خروج نیروها از افغانستان را پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده آغاز کند.

گزارش همچنین حاکی است که آقای پامپیو در پاسخ به سوالی در مورد خروج نیروها تا ماه نومبر سال آینده از افغانستان گفت: «از رئیس جمهور چنین هدایت دریافت کرده‌ام.»

اما بر اساس گزارش میلیتری تایمز، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفته است که رسانه‌ها صحبت‌هایش را درست درک نکرده‌اند. او گفته است: «توقعات رئیس جمهور خیلی واضح است و آن اینکه ما حضور نظامی خویش در افغانستان را هر چه زودتر کاهش خواهیم داد.»

او افزود: «امیدوارام آنان (نیروهای نظامی) پیش از انتخابات آینده نه بلکه پیش از نشست هواپیمای ما، امروز، بیرون شوند.»

در این حال، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان روز سه‌شنبه گفت: «اگر همه‌چیز براساس برنامه به پیش برود، توافق با طالبان نهایی خواهد شد.»

او در صفحه تویترش نوشته است: «اگر در دوحه، طالبان سهم خود را ایفا کنند، ما هم سهم خود را ایفا کرده و توافقنامه‌ای را که تا حالا رویش کار می‌کردیم، نهایی خواهیم کرد.»

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که مذاکره‌کنندگان طالبان سهم خویش را ایفا کرده‌اند و اکنون تصمیم به دست آمریکا است که آیا می‌خواهد گام بعدی را بردارد و روند مذاکرات را تکمیل کنند یا خیر.

شاهین گفته است که ممکن چین، روسیه، ملل متحد، پاکستان و ایران به عنوان تضمین‌کنندگان بین‌المللی، شاهد امضای توافقنامه میان طالبان و ایالات متحده باشند.

تلگرام | فیس‌بوک | تویتر

دکمه بازگشت به بالا