اخبار هیدراسلایدافغانستانزنانگزارش

تأکید طالبان بر ممانعت سفر زنان بدون محرم

شماری از بانوان می‌گویند که سفرهایشان از میدان هوایی کابل به علت نداشتن محرم، لغو شده است.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ آن‌ها این‌گونه ممنوعیت را نگران‌کننده می‌دانند و می‌گویند که در میدان هوایی کابل برخی ولایت‌های دیگر به بانوانی که محرم نداشته باشند، اجازه سفر داده نشده است.

خورشید، شهروند افغانستان، می‌گوید: «بر من اجازه خارج شدن از کشور را ندادند به دلیل این که من تنها بودم و محرم همرایم نبود. با تلاش‌های وافر بعدا توانستم که پدرم را من‌حیث محرم با خود داشته باشم.»

مریم، شهروند افغانستان، می‌گوید: «پاسپورت‌های ما را پیش خود نگه داشتند تا وقتی که ساعت پرواز گذشت زمانی که ساعت پرواز گذشت هواپیما پرواز کرد، دوباره بر ما پاسپورت‌ها را دادند و گفتند که بروید خانه.»

شماری از آگاهان مسایل سیاسی به این باورند که در اوضاع کنونی سفر بی‌محرم بانوان خلاف احکام شرعی نیست.

حسن حقیار، آگاه مسایل سیاسی، گفت: «فقهای معاصر گفتند که یک خانم می‌تواند در جمعی از خانم‌ها که تعدادشان زیاد باشد و حیثیت، امنیت و خواسته‌هایشان بر آورده باشد و تهدید وجود نداشته باشد سفر داشته باشد.»

اما وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان درباره ممنوعیت سفر زنان بی‌محرم می‌گوید که تاکنون فرمانی در این باره دریافت نکرده است.

پس از روی کار آمدن دوباره طالبان، هزاران افغانستانی به علت‌های گوناگون کشور را ترک کرده‌اند؛ اما خانواده بسیاری از آنان در افغانستان مانده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا