اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

پیشنهاد دکتر عبدالله به بزرگان کشور برای میانجیگری

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ عبدالله دیروز پنج‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که وی خواستار ادامه این بحران نیست و بارها برای حل مسالمت‌آمیز این وضعیت تلاش کرده است اما طرف مقابل دست از لجاجت برنمی‌دارد.

وی گفت: حاضر است با ۳ تا ۵ تن از بزرگان افغانستان طی ۱۰ روز آینده دیدار داشته باشد تا برای حل این بحران میانجیگری کند و طرف مقابل هم همکاری کند و طرف مقابل نباید این پیشنهاد وی را ضعف تلقی کرده و به‌عنوان پیشنهاد برای حل معضل به آن نگاه کند.

عبدالله با اشاره به سفر مایک پمپئو به کابل گفت که وی هشدار داد که اگر معضل و بحران کنونی حل نشود افزون بر قطع کمک یک میلیارد دالری اقدامات دیگری نیز انجام خواهد شد و ما نباید این هشدار را نادیده بگیریم و کمک‌های آمریکا را از دست بدهیم، زیرا قطع کمک‌های آمریکا در داخل کشور قابل جبران نخواهد بود.

وی گفت که اشرف غنی مدعی است که قطع کمک‌های آمریکا را از جاهای دیگر جبران می‌کند، این اقدام نادرستی است و قطع کمک یک میلیاردی آمریکا در افغانستان قابل جبران نیست، قطع این کمک‌ها بر زیربناها، آموزش، انرژی و دیگر بخش‌های کشور اثرات سوء خواهد داشت.

به باور وی طی ۲۰ سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و از بیرون کشیدن افغانستان از انزوا به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد این کشور یادآوری می‌شود اما بار دیگر نباید افغانستان را به انزوا ببریم.

رئیس اجرایی پیشین افغانستان گفت که برخورد غیرمسئولانه تیم دولت ساز با انتخابات وضعیت را به اینجا کشید اما نباید با همکاران بین‌المللی و هشدارهای آن‌ها هم برخورد غیرمسئولانه صورت گیرد که بار دیگر با وضعیت ناگوارتر مواجه شویم.

وی همچنین از اعلام دبیرکل سازمان ملل متحد برای آتش‌بس جهانی به دلیل مبارزه با کرونا استقبال کرد و از طالبان خواست که زمان آن رسیده است که آتش‌بس برقرار شود تا علاوه بر مبارزه با ویروس کرونا فرصتی برای صلح نیز فراهم شود.

عبدالله از رهایی زندانیان طالبان و دولت حمایت کرد و گفت که آن را برای فراهم شدن فرصت صلح در کشور مفید می‌داند.

وی همچنین از کمک یکصد میلیون دالری بانک جهانی برای مبارزه با کرونا قدردانی کرد و گفت که آمریکا نیز تعهد کرده است که ۱۵ میلیون دالر برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به افغانستان کمک می‌کند.

عبدالله افزود که سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام آمادگی کرده که با این کشور در راستای مبارزه با ویروس کرونا کمک خواهد کرد اما با وجود آن مردم و مسئولان دولتی نباید با بی‌تفاوتی با این معضل برخورد کند.

وی تأکید کرد ما از مرحله وهم و بی‌تفاوتی عبور کرده و در مرحله خطر قرار داریم و باید به توصیه‌های وزارت بهداشت به‌صورت جدی عمل کنیم زیرا ویروس کرونا با هیچ‌کسی مدارا ندارد و با همه یکسان برخورد می‌کند.

این در حالی است که در افغانستان ۸۴ نفر با ویروس کرونا مبتلا شده و تاکنون ۳ نفر از اثر آن در افغانستان جان باخته و ۲ نفر هم بهبود یافته‌اند. دولت افغانستان شهرهای هرات، نیمروز و فراه در غرب این کشور را قرنطینه اعلام کرده است.

دکمه بازگشت به بالا