اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیگزارش

آسیای مرکزی و شورای اروپا بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کرد

دومین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا برگزار شد و اعضای این نشست در آن روی وضعیت رو‌ به وخامت افغانستان صحبت و بر مبارزه با تروریسم، تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق و آزادی‌های شهروندان این کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، این نشست روز جمعه، ۱۲ جوزا، به میزبانی قرقیزستان در شهر چلپون آتای این کشور برگزار شد که سران پنج کشور آسیای مرکزی و چارلز میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا و تیم همراهش در آن اشتراک کردند.

در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: «طرف‌ها بر اهمیت ایجاد یک حکومت فراگیر و نماینده در افغانستان، تاکید و بر اهمیت ارتقاء و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه شهروندان افغان به ویژه زنان، دختران و گروه‌های قومی پافشاری کردند.

از سوی دیگر، میان شورای اتحادیه اروپا و سران کشورهای آسیای مرکزی روی تشدید تلاش‌ها برای مبارزه با گسترش ایدیولوژی تروریسم و تبلیغات از طریق اینترنت توافق صورت گرفت‌.

رییسان جمهور ازبیکستان و تاجیکستان نسبت به وخامت اوضاع در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

به گفته آنان، تلاش‌های جامعه جهانی برای کمک به مردم افغانستان به‌گونه اصولی و مطابق با قوانین بین‌المللی، معیارها و اصول شناخته شده جهانی باشد.

افزون بر این، شرکت‌کننده‌گان در این نشست بار دیگر بر همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه سودمند بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

نخستین دور نشست سران اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی سال گذشته میلادی در شهر آستانه قزاقستان برگزار شده بود.

دکمه بازگشت به بالا