اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

منبع نزدیک به طالبان: توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان تا سه روز دیگر امضا می‌شود

یک منبع نزدیک به گروه طالبان گفت که به احتمال قوی، توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان تا سه روز دیگر در دوحه پایتخت قطر به امضا ‌می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا؛ زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان روز گذشته گفت که برای نهایی کردن توافق صلح با گروه طالبان رهسپار دوحه پایتخت قطر شده است.

خلیلزاد که در چند روز گذشته در کابل بسر می‌برد، همچنین گفته است که آمریکا و افغانستان روی «گام‌های بعدی صلح» به توافق رسیده‌اند.

 خلیلزاد در صفحه توییترش نوشت: «به جانب دوحه می‌روم و در راه، توقفی در اسلام‌آباد خواهم داشت. در دوحه، اگر طالبان سهم خود را انجام دهند، ما نقش خود را ایفا خواهیم کرد و توافقنامه‌‌ای را که ماه‌ها رویش کار کردیم به نتیجه می‌رسانیم.»

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان افزود: «پرثمرترین سفرم به افغانستان را از زمان آغاز مسئولیتم به عنوان نماینده ویژه آمریکا تمام کردم. آمریکا و افغانستان روی گام‌های بعدی توافق کردند. یک تیم مذاکره‌کنند و گروه حمایت فنی در حال نهایی شدن است.»

از سویی هم، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر نیز گفته است که گفتگوهای طولانی آمریکا و طالبان به مرحله نهایی رسیده است.

وی بیان گفته است: «امیدواریم که هفته آینده در گفتگو رو در رو تفاهمنامه ختم جنگ در افغانستان امضا شود.»

در همین حال سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان در صحبت با خبرگزاری جمهور گفته است: «پیشرفت‌های خوبی در گفتگو های صلح به دست آمده است به احتمال بسیار قوی توافقنامه صلح تا سه روز دیگر امضا می‌شود.»

وی بیان داشت که هر دو طرف – آمریکا و طالبان- در تلاش است که توافقنامه صلح را امضا کنند، اما برخی مشکلات هنوز هم باقی است.

این عضو پیشین گروه طالبان تصریح کرد: «در قسمت زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان و اینکه نظام آینده افغانستان چگونه نظامی باشد برخی مشکلات باقی مانده و حل نشده است.»

وی افزود: «خلیلزاد تاکید بر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی دارد که این هم بخشی از مشکلات است که تا هنوز از سوی طالبان پذیرفته نشده است و امکانات دارد این مشکلات باعث شود توافقنامه صلح امضا نشود.»

گفتنی است که تاکنون هفت دور مذاکرات میان گروه طالبان و هیئت آمریکایی در دوحه قطر برگزار شده و این بار زلمی خلیلزاد ابراز امیدواری کرده که در هشتمین دور این نشست که قرار است به زودی در دوحه برگزار شود، توافق میان آمریکا و گروه طالبان نهایی شود.»

از سویی هم وزارت دولت در امور صلح افغانستان نیز اعلام کرده است که هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان در پروسه صلح تشکیل شده است.

 این وزارت از افرادی که در این هیئت عضویت دارند نامی نگرفته است؛ اما گفته است که در تشکیل این هیئت که ۱۵ نفر اعضای آن هستند، تنوع سیاسی، اجتماعی و قومی در نظر گرفته شده است تا بتواند از سوی جمهوری اسلامی با درنظرداشت ارزش‌ها و دستاوردهای مردم افغانستان مذاکره کند.

پیش از این، وزارت دولت در امور صلح اعلام کرده بود که قرار است مذاکرات مستقیم دولت و گروه طالبان تا دو هفته آینده آغاز شود.

با آنکه گروه طالبان چندین بار با نمایندگان آمریکا و نیز با شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان دیدار کرده‌ است، اما تا حالا از گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان خودداری کرده‌ است.

گروه طالبان اعلام کرده است که تنها بعد از توافق با آمریکا، مذاکرات «بین‌الافغانی» آغاز خواهد شد.

تلگرام | فیس‌بوک | تویتر

دکمه بازگشت به بالا