اخبار هیدرافغانستانصلحگزارش

خلیلزاد و ادامه سفرهای بی‌نتیجه برای مذاکرات صلح

«زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، به‌ منظور گفت‌وگو درباره مذاکرات صلح با رهبران افغانستان در کابل به‌سر می‌برد. این موضوع در حالی است که طالبان اعلام کرده است؛ تا زمانی که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نشده و توافق‌نامه امضا نشود حاضر به اجرای آتش‌بس نیست.

مقامات آگاه، قبل از توقف مذاکرات آمریکا و طالبان گفته بودند، کاهش خشونت، اعلام آتش‌بس و مذاکرات بین گروه‌های افغانستان، در صدر دستور کار مذاکرات قرار دارد.

خلیلزاد در دیدار با محمداشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، از دیدارها و بحث‌های اخیرش در قطر و پاکستان، به رئیس جمهور غنی اطلاعات  داد.

  غنی، دراین دیدار نگرانی‌های خویش را مبنی بر ادامه‌ خشونت‌ها از جانب طالبان، بیان داشت.

این در حالی است که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، دوشنبه از امکان خروج  چهار  هزار نیروی آمریکایی از افغانستان بدون دستیابی به توافق‌نامه صلح خبر داد.

به عقیده تحلیلگران و صاحبنظران مذاکرات آمریکا و طالبان به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید. دبیر شورای امنیت ملی روسیه در همین مورد امروز، مذاکرات آمریکا و طالبان را مسیری انحرافی و فاقد اثرگذاری برای تامین صلح دانسته‌ است.

«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان هم به رسانه‌ها گفته است  مذاکرات فعلا متوقف است و صحبت‌های مطرح شده مبنی بر این که در مذاکرات توافقی صورت گرفته صحت ندارد.

وی گفت: آتش‌بس، پس از پایان «اشغال» افغانستان امکان‌پذیر است و بعد از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، افغانستانی‌ها بین خود گفت‌وگو خواهند کرد و ممکن است در این مورد تصمیم گیری شود.

وی تاکید کرد که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ضروری است و باید همه آمریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند؛ زیرا حضور آنها باعث تداوم جنگ در کشور ما شده است.

دکمه بازگشت به بالا