اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

صلح افغانستان در ایستگاه دوم مذاکرات

هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان برای شرکت در دومین دور مذاکرات صلح راهی دوحه شده است تا شاید پس از شکست دور اول مذاکرات بتواند این‌بار گامی در جهت توقف درگیری‌ها بردارد.

به گزارش شانا به نقل از همشهری؛ دور دوم مذاکرات در حالی آغاز می‌شود که درگیری‌ها در سراسر افغانستان افزایش پیدا کرده است. همزمان، طی هفته‌های اخیر، بمب‌گذاری‌ و ترور در پایتخت و دیگر شهرهای کوچک و بزرگ نیز شدت گرفته و فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی به هدف تازه ترورها در افغانستان تبدیل شده‌اند. هنوز گروهی مسئولیت این ترورها را به‌عهده نگرفته اما انگشت اتهام نهادهای امنیتی افغانستان به ‌سمت طالبان نشانه رفته است.

پیش از این، هیأت مذاکره‌کننده دولت به سرپرستی معصوم استانکزی به‌مدت ۳‌ماه در دوحه مشغول مذاکره با نمایندگان طالبان بود اما آن گفت‌وگو به هیچ نتیجه مشخصی منجر نشد. استانکزی ابراز امیدواری کرده که این دور از گفت‌وگوها منتج به ختم خشونت و خونریزی در افغانستان شود.

نادر نادری، عضو هیأت مذاکره‌کننده افغانستان نیز در پستی توییتری نوشته که این هیأت پس از ۳هفته مشورت با مقام‌های ارشد دولت و اعضای شورای‌عالی مصالحه در کابل، عازم دوحه می‌شود. به‌گفته او در جریان مشورت‌ها معلوم شد که آتش‌بس نخستین خواست مردم است.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه رئیس‌ جمهور آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان نیز عازم دوحه شده است. به گزارش تلویزیون طلوع، خلیلزاد گفته که خواسته او در مذاکرات تازه، رسیدن به آتش‌بس و کاهش خشونت‌هاست. خلیلزاد در توییترش نوشته که هردو طرف مذاکره‌کننده با مصالحه واقعی و توافق روی یک راه‌حل سیاسی در آینده نزدیک باید در راستای منافع مردم افغانستان عمل کنند.

تلویزیون طلوع به نقل از برخی اعضای هیأت مذاکره‌کننده گزارش داده که دور دوم مذاکرات صلح قرار است روی چگونگی آینده نظام تمرکز شود.

جیک سالیوان گزینه جو بایدن، رئیس ‌جمهور منتخب آمریکا برای سمت مشاور امنیت ملی آمریکا نیز تلویحا توافق‌نامه آمریکا و طالبان را تأیید کرده و گفته که این توافقنامه باعث ایجاد تعهداتی میان آمریکا و طالبان شده است. به‌گفته او دولت جدید آمریکا نیز روند صلح افغانستان را همانند گذشته دنبال خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا