اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

مبارزات دسته انتخاباتی صلح و اعتدال به حالت تعلیق درآمد

دسته انتخاباتی «صلح و اعتدال» به رهبری محمدحنیف اتمر از به تعلیق در آوردن مبارزات و فعالیت‌های انتخاباتی این تیم خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا؛ در خبرنامه‌‌ای که از سوی دسته انتخاباتی صلح و اعتدال منتشر شده آمده است که: «به دلیل اینکه روند ملی انتخابات به دلیل اقدامات غیرقانونی و بی‌باکانه تیم حاکم خدشه‌دار شده و اعتبار خود را کاملاً‌ از دست داده است.

با وجود تلاش‌های جدی و متواتر تیم صلح و اعتدال در همکاری با سایر تیم‌های انتخاباتی در چارچوب شورای هماهنگی نامزدان،‌ به شمول اقدام در مورد تعلیق یک هفته‌ای کمپاین‌های انتخاباتی،‌ متاسفانه اصلاحات لازم به میان نیامده و مداخلات عریان دستگاه ارگ تا امروز ادامه دارد. با دوام چنین وضعیت امروزه هیچ اطمینانی در مورد شفافیت انتخابات و تضمین فضای آزاد و عادلانه برای انتخابات وجود ندارد.»

در اعلامیه همچنین آمده است که رهبری تیم صلح و اعتدال با در نظر داشت وضع متغییر در کشور نقش خود را متواتر تحت مطالعه قرار داده و در تطابق با شرایط و انکشافات سیاسی آینده تصامیم لازم را اتخاذ خواهد نمود.

این در حالی است که از آغاز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ سروصداهای اختلافات جدی میان اعضای تیم صلح و اعتدال به رسانه‌ها درز کرده بود که به علت همین اختلافات تاکنون این دسته انتخاباتی همایش انتخاباتی برپا نکرده بود.

بر اساس بعضی گزارش‌ها عطامحمدنور و محمدیونس قانونی از اعضای برجسته این دسته انتخاباتی درباره تعدیل قانون اساسی و تغیر ساختار حکومتی افغانستان از ریاستی (متمرکز) به نیمه‌ریاستی یا صدارتی با محمدحنیف اتمر توافق کرده بودند، اما به علت مخالفت رهبران اقوام پشتون با این تصمیم، رهبری دسته انتخاباتی صلح و اعتدال در همین مورد با اعضای کلیدی این تیم به توافق نرسیدند که منجر به فروپاشی این دسته انتخاباتی شده است.

از جانب دیگر، تیم صلح و اعتدال در حالی که به هدف شرکت در انتخابات ریاست جمهوری میزان ۱۳۹۸ پا به عرصه سیاسی کشور نهاده است، از همان آغاز تلاش برای صلح را نیز در محراق توجه خود قرار داده و در تمام روندها و گفتگوهای بین‌الافغانی معطوف به صلح سهم فعال گرفته است. دیدگاه ما از تلاش‌های موازی در دو عرصه انتخابات و صلح همواره این بوده که هر دو روند مذکور برای افغانستان دارای اهمیت حیاتی می‌باشند؛ ولی در حالی که پروسه صلح به پیشرفت نایل گردیده مبرهن است که افزایش ناامنی‌ها و بی‌ثباتی سیاسی مرتبط به پروسه انتخابات و همچنین تهدیدات بالقوه در مقابل انتخابات، به یقین روند صلح را متضرر خواهد ساخت.

دسته انتخاباتی صلح و اعتدال همچنین گفته است که با در نظر داشت موارد فوق تیم صلح و اعتدال با وحدت‌نظر همه رهبران تیم و با رعایت قانون اساسی و سایر اسناد تقنینی نافذ در کشور و با حفظ تمام حقوق و امتیازات قانونی خویش،‌ تصمیم گرفته است تا در روند کنونی انتخابات کمپاین خود را متوقف ساخته و به تعلیق قرار دهد.

در اعلامیه همچنین آمده است که رهبری تیم صلح و اعتدال با در نظر داشت وضع متغییر در کشور نقش خود را متواتر تحت مطالعه قرار داده و در تطابق با شرایط و انکشافات سیاسی آینده تصامیم لازم را اتخاذ خواهد نمود.

این در حالی است که از آغاز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ سروصداهای اختلافات جدی میان اعضای تیم صلح و اعتدال به رسانه‌ها درز کرده بود که به علت همین اختلافات تاکنون این دسته انتخاباتی همایش انتخاباتی برپا نکرده بودند.

دکمه بازگشت به بالا