اخبار هیدراسلایدافغانستاندانشگاهزنانعکسگزارش

نگرانی دبیرکل سازمان ملل از محرومیت دختران از تحصیل در افغانستان

دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از محرومیت دختران افغانستان از تحصیل، از طالبان خواست تا مکاتب دخترانه را باز کند.

به گزارش شانا به نقل از تسنیم؛ «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در توئیتی با ابراز نگرانی از ادامه محرومیت دختران افغانستان از تحصیل در مقطع متوسطه از مقامات امارت اسلامی خواست به دختران اجازه تحصیل بدهند.

وی افزود ادامه این محرومیت برای خود دختران و نیز کشوری که به‌شدت به انرژی و مشارکت آن‌ها نیاز دارد، بسیار آسیب‌رسان است.

اواخر ماه قبل نیز «مارکوس پوتزل» سرپرست هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان در نخستین سالگرد محرومیت دختران افغانستان از تحصیل در مقطع لیسه، از امارت خواسته بود تدابیری فوری برای بازگشایی مکاتب دخترانه در سراسر افغانستان اتخاذ کنند.

این در حالی است که مقامات امارت همواره تصریح کرده‌اند تحصیل حق مسلم اسلامی و قانونی زنان است، امارت اسلامی با آن هیچ مشکلی ندارد و برای بازگشایی مکاتب تلاش می‌شود، اما اکنون به جز حدود 10 ولایت، مکاتب دخترانه در مقطع لیسه در دیگر 24 ولایت افغانستان تعطیل است.

اخیراً نیز  «صادق عاکف مهاجر» سخنگوی وزارت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اداره امارت اسلامی در گفتگو با رسانه‌ها تصریح کرده بود حق تحصیل، کار و کارآفرینی برای زنان و دختران در اسلام محفوظ است و امارت اسلامی برای ایجاد یک «محیط امن» برای کار و تحصیل زنان تلاش می‌کند.

امارت اسلامی با وجود تأکید بر حق تحصیل زنان و دختران، اما بعد از گذشت بیش از یک سال از حاکمیت دورباره بر افغانستان، هیچ اقدام عملی مبنی بر بازگشایی مکاتب دخترانه به عمل نیاورده است.

دکمه بازگشت به بالا