اخبار هیدرحقوق بشرگزارش

گورهای دسته‌جمعی؛ میراث داعش در عراق

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ این گور بزرگ دسته‌جمعی در روستای حمیدات در نزدیکی منطقه بادوش در غرب موصل کشف شد، آن‌هم شش سال پس‌ازآنکه گروه داعش در شرق سوریه و بخش اعظم شمال و غرب عراق اعلام خلافت کرد.

اجساد در گودالی به طول صدها متر در خاک آرمیده‌اند.

شیوع ویروس کرونا تداوم حفاری قبرهای دسته‌جمعی را مختل کرد

مقام‌های پزشکی موصل به آسوشیتدپرس گفتند که کارشناسان پزشکی قانونی تحقیقات اولیه در زمینه این گور دسته‌جمعی را انجام دادند اما شیوع ویروس کرونا در عراق مانع از تداوم روند حفاری‌ها شده است.

درحالی‌که تحقیقات برای شناسایی اجساد ضروری است اما بسیاری بر این باورند که زندانیان شیعه اندکی پس‌ازاینکه شهر موصل در ماه ژوئن ۲۰۱۴ به دست داعش افتاده توسط نیروهای دولت اسلامی اعدام شدند. نیروهای عراقی این زندان را در مارس ۲۰۱۷ بازپس گرفتند.

براساس آماری که تاکنون ارائه شده در این گور دسته‌جمعی نیروهای داعش حدود ۶۰۰ زندانی را به قتل رساندند که بیشتر آن‌ها شیعه بودند.

داعش زندانیان شیعه و سنی را از هم جدا کرد

طبق تحقیقات سازمان دیدبان حقوق بشر دست‌کم ۱۵۰۰ زندانی که در زندان موصل گرفتار بودند به اینجا منتقل شدند.

در آنجا زندانیان اهل سنت و شیعه از هم جدا شده و درنهایت شیعیان اعدام شدند.

گرچه امروزه دیگر داعش دیگر قلمرویی در عراق در اختیار ندارد اما همچنان نیروهای مرتبط با این گروه علیه نیروهای امنیتی عراق عملیاتی ترتیب می‌دهند.

حسین النصر، ساکن منطقه بدوش، ناراحت است که نمی‌توان برای بقایای کشف شده در این گور دسته‌جمعی مراسم خاک‌سپاری آبرومندی برگزار کرد.

او با اشاره به مکانی که به نظر می‌رسد داعش در آن مرتکب قتل‌عام شده، می‌گوید: «اینجا همه پر از جسد انسان است. تعداد زیادی انسان، فرصت نمی‌شود که همه آن‌ها را با دست دفن کرد.»

سازمان پزشکی قانونی موصل اعلام کرده که به دلیل شیوع کرونا در عراق دیگر هیچ‌گونه کاوش و نبش قبری صورت نمی‌گیرد.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، بررسی گورهای دسته‌جمعی در عراق با کمبود نیروی انسانی و فضای لازم برای قرار دادن بقایای انسانی شناسایی شده مواجه است.

دکمه بازگشت به بالا