اخبار هیدراقتصادیبین‌المللیگزارش

ابهام در طرح کاسا ۱۰۰۰ با اقدامات پاکستان

به گزارش شانا به نقل از صدای خراسان؛ کمال‌الدین سراج‌الدین‌اف با اشاره به مواضع انتقادی مقامات انرژی پاکستان درباره طرح کاسا ۱۰۰۰ و زیرسوال بردن اهمیت آن برای این کشور گفته است که باید تاجیکستان برای برطرف کردن این ابهام اقدام کند.

مقامات پاکستان مدعی شده‌اند که قیمت هر کیلووات ساعت برق خریداری‌شده از تاجیکستان و قرقیزستان با احتساب هزینه ساخت ایستگاه فشار قوی در شهر پیشاوربه بیش از ۹ سنت خواهد رسید که از نگاه اقتصادی به نفع اسلام‌آباد نیست.

از سوی دیگر در فصل سرما تاجیکستان و قرقیزستان خود به برق نیاز دارند و نمی‌توانند به پاکستان برق منتقل کنند؛ بنابراین امکان فعالیت خط کاسا ۱۰۰۰ در تمام سال فراهم نمی‌شود.

این موضوعات سبب شده است که مقامات انرژی پاکستان در پی بازنگری درمتن سازش‌نامه طرح خط کاسا – ۱۰۰۰ برآیند.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر، پاکستان با بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید تولید برق و انتقال آن از طریق خط کاسا ۱۰۰۰ به تاجیکستان و قرقیزستان را خواستار شده است.

کمال‌الدین سراج‌الدین‌اف پیشنهاد کرده است که باید تاجیکستان از نگاه اقتصادی مفید بودن طرح کاسا – ۱۰۰۰ را ثابت کند و اطمینان دهد که با بهره‌برداری از توربین‌های جدید نیروگاه برق آبی «راغون» زمینه انتقال برق به پاکستان در تمامی فصل‌های سال فراهم خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا