اجتماعیاخبار هیدرافغانستانشهروندانگزارشمحیط زیست

تأثیرات آلودگی هوا بر زندگی شهروندان کابل

امروزه آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریتی کشورهاست که حیات و سلامتی شهروندان مخصوصاً کودکان، کهن‌سالان و افراد دچار بیماری‌های قلبی، تنفسی و … را با تهدید جدی مواجه کرده است؛ این معضل کشورها را بر آن داشته است تا با وضع قوانین و مقررات در سطح ملی و تنظیم توافق‌نامه‌های بین‌المللی، از گسترش تخریب‌های زیست‌محیطی جلوگیری کنند؛ اما اداره ملی محیط‌زیست افغانستان تاکنون در مدیریت این وضعیت نگران‌کننده ناتوان بوده است.

کابل یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود. هر سال با آغاز فصل زمستان آلودگی این شهر به‌شدت افزایش می‌یابد؛ ولی متأسفانه در افغانستان مسئولان ذی‌ربط هیچ‌گونه اقدام مؤثری که بتواند از میزان این آلودگی بکاهد انجام نداده‌اند.

آلودگی هوا، زیان‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت بسیاری بر سلامت انسان‌ها دارد. معمولاً این زیان‌ها به غلظت مواد شیمیایی موجود در هوا و قرار گرفتن افراد در معرض‌های مختلف است. آلودگی هوا باعث این می‌شود که بیماری‌های خطرناک و پرهزینه‌ای برای مردم به وجود آورد که متأسفانه دولت در این زمینه هیچ اقدامی نمی‌کند.

با وضعیتی که ما در جامعه خود می‌بینم متأسفانه با افزایش نرخ گاز، آلودگی هوای کابل تأثیرات منفی بر زندگی شهروندان گذاشته و بیکاری به اوج خود رسیده است. مردم مجبور به سوزاندن پلاستیک و زغال‌سنگ هستند؛ عاملی که به افزایش چندبرابر آلودگی هوا کمک کرده است.

به نظر می‌رسد اداره ملی محیط‌زیست باید در این زمینه اقدامات جدی خود را آغاز کند و افزون بر آن نهادهای ذی‌ربط و مسئول باید با کاهش نرخ گاز و نظارت بر واردات و توزیع آن، می‌توانند حتی بخش کوچکی از آلودگی هوا را کاهش دهند.

علی‌رضا اکبری، یکی از شهروندان کابل می‌گوید که افزایش قیمت گاز مشکلات زیادی برای شهروندان به وجود آورده است. به گفته وی یکی از نتایج و پیامدهای آن، روی آوردن مردم به استفاده از مواد آتش‌زا مانند زغال‌سنگ، چرم و پلاستیک شده است. عاملی که به افزایش آلودگی هوا و محیط‌زیست منجر شده است.

به گفته آقای اکبری، برای کاهش آلودگی باید به افزایش فضای سبز و همچنین کاهش نرخ مواد سوختی بیشتر توجه کرد.

رقیه، یکی دیگر از شهروندان کابل نیز می‌گوید که استفاده از زغال‌سنگ در فصل زمستان برای گرم‌کردن خانه‌ها یکی از اصلی‌ترین موارد آلودگی هوا است. به گفته وی،‌ بسیاری از شهروندان به علت ناتوانی اقتصادی، قادر به استفاده از گاز برای گرم کردن خانه خود نیستند؛ بنابراین از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند.

به گفته خانم رقیه، نبود برق کافی و افزایش نرخ گاز باعث شده است کابل به یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا تبدیل شود. وی می‌گوید که دولت باید با افزایش واردات نیروی برق و همچنین سرمایه‌گذاری برای تولید برق در کشور، از افزایش میزان آلودگی  شهر بکاهد.

  • عاطفه قاسمی، خبرگزاری شانا، کابل

دکمه بازگشت به بالا