اخبار هیدرافغانستانگزارش

پیکر فرمانده فواد اندرابی به خاک سپرده شد

پیکر فرمانده فواد اندرابی، فرمانده محافظت بند سلما و از فرماندهان ورزیده ارتش افغانستان، امروز جمعه در شهر پلخمری ولایت بغلان به خاک سپرده شد. فواد اندرابی از فرماندهان برجسته ارتش افغانستان بود.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از طلوع‌نیوز، وزارت دفاع ملی می‌گوید که وی پس از سال‌ها کار در ارتش و نبرد با هراس‌افکنی، سرانجام  روز پنج‌شنبه در نبرد با طالبان در ولسوالی دولت‌یار ولایت غور جان باخته است.

بسم الله وزیری، رییس ستاد ارتش، گفت: «یک منصب‌دار ورزیده ارتش ملی افغانستان بود. در صفوف ارتش ملی افغانستان وظایف بسیار خوبی را قهرمانانه اجرا کرد. از این که یک منصب‌دار بود و برای اینکه همیشه باید در خط مقدم با سربازانش و بریدمل خود باشد و توانسته باشد که آنان را روحیه بدهد و درست سوق و اداره کند در جریان وظیفه محاربوی قهرمانانه شهید شد.»

در همین حال مشاور امنیت ملی رئیس جمهور می‌گوید که چگونگی جان باختن فرمانده فواد اندرابی بررسی خواهد شد.

فواد اندرابی شش ماه پیش ازدواج کرده بود و نخستین افسر ارتش است که در یک سال دو رتبه نظامی افتخاری به دست آورد.

داوود کلکانی، عضو پیشین مجلس نمایندگان، گفت: «حکومت افغانستان به ویژه نهادهای امنیتی افغانستان در قسمت کم کردن تلفات، تغییر شیوه جنگ و برخورد با دشمن را از لحاظ تکتیکی باید تغییر دهند تا اینکه ما دیگر تلفاتی از جوانان خود از افسران خود از سربازان خود و از مدافعان این ملک نداشته باشیم.»

اندرابی در فرجامین نوشته فیس‌بوکی‌اش از رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های دولت انتقاد کرده بود و نوشته بود که این کار بر روحیه سربازان در خط‌های نخست جنگ آسیب خواهد رساند.

یک تن از نزدیکان فواد اندرابی گفت: «همیشه وقت شعارش این بود که من یک هدف دارم و بس؛ تنها افغانستان آرام شود و این اشک را دیگر در چشم یتیمان و مادران که فرزندان شان را از دست داده‌اند نبینم.»

یک تن از نزدیکان اندرابی گفت: «او برای آرامش مردمش رزمید، برای تامین امنیت رزمید، که سرانجام از سوی حلقه‌های درون و بیرون نظام نامردانه و ناجوان مردانه به شهادت رسید.»

در این میان گزارش‌هایی وجود دارند که قاری صلاح‌الدین، والی نام نهاد طالبان در ولایت فاریاب، که از چندین سال بدین‌سو در زندان حکومت به سر می‌برد از زندان فرار کرده است.

سخنگوی طالبان در صفحه تویترش نگاشته است که قاری صلاح‌الدین دوباره به طالبان پیوسته است.

نظرمحمد مطمئن، آگاه مسایل سیاسی، گفت: «بعضی از ترک‌تباران تلاش کردند که میان حکومت و طالبان تبادله شود. طالبان برخی از مقام‌های بلندپایه دولتی را آزاد ساختند، ولی حکومت افغانستان قاری صلاح‌الدین را نزد خود نگه داشت.»

اخیراً با اعلام خبر آزادی بیش از هشتصد تن از طالبان زندانی، اکثر کاربران رسانه‌ای این تصمیم رئیس جمهور را موجب کاهش روحیه نظامیان کشور و تقویت طالبان می‌دانند.

دکمه بازگشت به بالا