اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

استقبال ایران از امضای توافق‌نامه میان دکتر عبدالله و دکتر غنی

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران با استقبال و ابراز خرسندی از امضای توافق بین اشرف غنی رئیس ‌جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفتگوهای سیاسی بین‌الافغانی و ادامه روند هم‌سویی گروه‌های افغانستان به شمول طالبان اعلام کرد.

پس از چند ماه کشمکش‌ها و بحران ناشی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دیروز یک‌شنبه توافق‌نامه سیاسی بین عبدالله عبدالله، رهبر تیم ثبات و همگرایی و محمداشرف غنی، رئیس جمهور امضا و بر این بحران نقطه پایان گذاشته شد.

این توافق‌نامه بعدازظهر دیروز یک‌شنبه با حضور حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق، محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، عبدالرب رسول سیاف از بزرگان سابق جهادی، محمدیونس قانونی از اعضای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان و نعمت‌الله شهرانی، امضا شد.

براساس این توافق‌نامه عبدالله ریاست شورای عالی مصالحه را که دارای پنج معاون، بودجه مستقل و صلاحیت‌های مشخص است، برعهده گرفته و در معرفی ۵۰ درصد کابینه دولت نیز سهم دارد.

در این توافق‌نامه آمده است: والیان ۳۴ گانه افغانستان براساس یک قاعده مورد توافق دو طرف معرفی می‌شوند و تغییر، تعدیل و برکناری افراد از پست‌های مهم دولتی با دلایل موجه انجام خواهد شد.

رئیس جمهور غنی که فرمان اعزازی مارشالی برای جنرال عبدالرشید دوستم، معاون سابق و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان را براساس توافق‌نامه امضا کرده بود، به طور رسمی اعلام کرد.

دکمه بازگشت به بالا