اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیبین‌المللیگزارش

علاقه‌مندی ازبکستان در اتصال به هند از طریق افغانستان و ایران

به گزارش شانا به نقل از ایرانا؛ نشریه «اکونومیک تایمز» امروز (پنج‌شنبه) نوشت: این ریل آهن به مسافت ۶۵۰ کیلومتر شهر مزارشریف و هرات را به یکدیگر متصل می‌کند و در مراحل بعد به شهر کابل، پایتخت افغانستان می‌رسد.

منابع دولتی ازبکستان اعلام کردند: بررسی‌های اولیه برای انجام این پروژه انجام شده است؛ ازبکستان از یک نقش بزرگ‌تر هند در آسیای مرکزی که برای افغانستان نیز سودمند است حمایت می‌کند. هند دارای سابقه و تجربه  خوبی در انجام پروژه‌ها در افغانستان است.

ازبکستان همچنین علاقه‌مند به ایجاد مسیرهای ارتباطی و تجاری در منطقه‌ای به وسعت اقیانوس هند است.

این پروژه که هم‌اکنون ازبکستان متعهد به سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دالری در آن شده است، می‌تواند به یک پروژه بزرگ دیگر برای هند تبدیل شود. هند پروژه  ساخت بزرگ راه زرنج – دلارام را در افغانستان تکمیل کرده است و در حال توسعه اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار ایران است.

هند هفته گذشته تصمیم گرفت تا بنادر بیشتری را به عنوان مسیر تجاری با بندر چابهار معرفی کند. دهلی همچنین متعهد ساخت یک ریل آهن از چابهار به شهر زاهدان شده است.

بندر چابهار ایران به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد که مهم‌ترین آن موقعیت راهبردی این بندر است. دهلی همزمان با ادامه اختلافات با کشورهای همسایه خود از جمله پاکستان و  چین، تصمیم گرفت تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد.

از سوی دیگر ازبکستان علاقه‌مند به پیوستن به توافق ترانزیتی سه‌جانبه میان هند، ایران و افغانستان است. اتصال این پروژه‌های تجاری با یکدیگر می‌تواند به گسترش تجارت میان چهار کشور و همچنین منطقه منجر شود.

دکمه بازگشت به بالا