اخبار هیدراسلایدبین‌المللیگزارش

کشته شدن ۱۰۴ تن در تظاهرات خشونت‌بار عراق

به گزارش شانا به نقل از صدای آزادی؛ مقامات عراق می‌گویند که دست‌کم ۱۰۴ تن در کمتر از یک هفته در تظاهرات وسیع ضدحکومتی در این کشور کشته شده‌اند.

جنرال سعد معن، سخنگوی وزارت داخله عراق دیروز یک‌شنبه ضمن ارائه این خبر گفت دسته‌های مخرب به سوی تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی آتش گشوده‌اند. وی روز یک‌شنبه در کنفرانس خبری که از تلویزیون دولتی عراق به طور زنده پخش شد، درباره شمار کشته‌شدگان و زخمیان، گفت: «بیش از ۶ هزار و یکصد تن به شمول ۱۲۰۰ نیروی امنیتی در این درگیری‌ها در بغداد و چند شهر دیگر جراحت برداشته‌اند. هشت نیروی امنیتی شامل کشته‌شدگان هستند.»

او افزود، ۵۱ ساختمان رسمی و هشت دفتر احزاب سیاسی توسط تظاهرکنندگان به آتش کشیده شده‌اند.

این اعتراضات از اول اکتبر به طور ناگهانی توسط جوانان عراقی که خواستار کار، بهبود خدمات و ختم فساد گسترده در عراق غنی از نفت بودند، آغاز شد. این تظاهرات بعداً شدت یافت و وسیع‌تر شد که در آن اعتراض‌کنندگان خواستار ختم فساد مقامات دولتی و تغییر حکومت شدند و این موضوع به خشونت‌های خونین منتج شد.

در چند روز گذشته شمار زیاد از نیروهای امنیتی در مرکز بغداد مستقر شده و در تلاش دور کردن اعتراض‌کنندگان از میدان تحریر بودند. اعتراض‌کنندگان می‌گویند که نیروهای امنیتی در برابر مرد و زن از خشونت استفاده کرده است.

مقتدا صدر، رهبر ارشد شیعیان عراق روز جمعه خواستار کناره‌ گیری حکومت و برگزاری انتخابات قبل از وقت شد.

عراق با حدود ۴۰ میلیون جمعیت پنجمین کشور تولید و صادرکننده نفت جهان است و حدود ۲۰ درصد مردم آن در فقر به‌سر می‌برند و ۲۵ درصد جوانان بیکارند.

دکمه بازگشت به بالا