اجتماعیاخبار هیدراسلایدبهداشتبین‌المللیگزارش

کرونا و قوانین جدید حکومت ترکمنستان

به گزارش شانا به نقل از پارس تودی؛ براساس این قوانین، دولت عشق‌آباد زدن ماسک و استفاده ازعنوان «ویروس کرونا» را در ترکمنستان ممنوع و تأکید کرده است هرکسی در محافل عمومی درباره این ویروس سخن بگوید، بازداشت خواهد کرد.

در پی شیوع ویروس کرونا، بسیاری از دولت‌ها و مردم جهان با مشکلاتی به‌ویژه در امور اقتصادی مواجه شده‌اند. بدیهی است که ترکمنستان نیز طی روزهای آتی به وجود برخی مشکلات اقتصادی اعتراف خواهد کرد.

درحالی‌که انکار وجود یک معضل عمومی، می‌تواند مشکلات این دسته از دولت‌ها را تشدید کند. دراین‌ارتباط، «بهرام شریف‌اف» کارشناس تاجیکستان در امور اقتصادی، می‌گوید: «طی روزهای آتی، مردم ترکمنستان و تاجیکستان شاهد افزایش نرخ تورم خواهند بود. زیرا این کشورها توانایی اقتصادی قوی ندارند، اما انتظار می‌رود این روند در آینده به نفع دولت‌های دو کشور جریان یابد.»

به‌هرحال، مقام‌های دولت عشق‌آباد نه‌تنها شیوع ویروس کرونا در خاک ترکمنستان را رد کرده‌اند، بلکه استفاده از این عنوان در رسانه‌های محلی و یا بروشورهای اطلاعات بهداشتی را نیز ممنوع کرده‌اند.

به‌این‌ترتیب، مأموران لباس‌شخصی در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان، می‌توانند کسانی را که ماسک بر صورت داشته باشند و یا در اماکن عمومی از ویروس کرونا سخن بگویند، بازداشت کنند؛ افزون بر این، ازاین‌پس رسانه‌های ترکمنستان دیگر مجاز نیستند از «ویروس کرونا» نام ببرند و این کلمه حتی از روی دفترچه‌های سلامت مکتب‌ها، بیمارستان‌ها و اماکن عمومی این کشور نیز حذف شده است.

طی هفته‌های گذشته، مقام‌های دولت عشق‌آباد همواره وجود ویروس کرونا در ترکمنستان را تکذیب کرده‌اند.

در همین ارتباط، گزارشگران سازمان بدون مرز اعلام کرده‌اند، دولت عشق‌آباد با ممنوع کردن استفاده از واژهٔ «ویروس کرونا»، در عمل در راستای سرکوب اطلاع‌رسانی دربارهٔ بیماری همه‌گیر کوید-۱۹ گامی خطرناک برداشته و جان شهروندان ترکمنستان را در معرض خطر قرار داده است.»

مشخص نیست که مقام‌های دولت عشق‌آباد با انکار وجود ویروس کرونا، چه هدفی را دنبال می‌کنند. اما اقدام جدید دولت عشق‌آباد را باید در راستای وجود فضای بسته و تلاش مقام‌های ترکمنستان – که در برخی موارد برای خود قداست قائل هستند – جهت نشان دادن تفاوت میان این کشور با دیگر کشورهای جهان قلمداد کرد.

پیش‌ازاین نیز، مقام‌های دولت عشق‌آباد اقدام مشابه متعددی انجام داده‌اند. به همین دلیل، نهادهای مدافع حقوق بشر در جهان و بسیاری از تشکیلات بین‌المللی مدافع آزادی بیان از ترکمنستان به‌عنوان یک کشور بسته با حاکمانی مستبد یاد می‌کنند.

به‌هرحال، باید گفت این نخستین بار نیست که دولت عشق‌آباد در زمینه انکار برخی واقعیت‌ها در ترکمنستان، اقدام کرده است. پیش‌ازاین و در اوایل مارچ سال جاری میلادی، سازمان جهانی بهداشت، طبق اطلاعیه‌ای، شیوع ویروس خطرناک کرونا در تاجیکستان و ترکمنستان را رد و اعلام کرده بود، این دو کشور تنها جمهوری‌های آسیای مرکزی عاری از ویروس کرونا هستند.

به‌رغم این اطلاعیه، طی روزهای اخیر گزارش‌های مستندی از آلوده شدن برخی از شهروندان ترکمنستان و تاجیکستان به ویروس خطرناک کرونا منتشر شده است.

طی سه هفته گذشته نه‌تنها موارد آلودگی به ویروس کرونا در ترکمنستان و تاجیکستان گزارش شده است، بلکه مردم دو کشور نیز به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس خطرناک، به اقدامات پیشگیرانه روی آورده بودند.

به‌عنوان‌مثال، شماری از مردم ترکمنستان به امید نابودی ویروس کرونا، به مصرف الکل ترغیب شده‌اند. این در حالی است که پزشکان هشدار می‌دهند، مصرف الکل نه‌تنها باعث پیشگیری از ابتلا به کرونا نمی‌شود، بلکه سیستم ایمنی بدن را در برابر این ویروس تضعیف خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا